Niklas: "Det ska bli riktigt kul på lördag"
Publicerad: 2020-09-16
Inför premiären
Han är bara 25 år gammal men har redan sju hela seniorsäsonger bakom sig. Trots det så känner Rögles landslagsback Niklas Hansson av att SHL-premiären hemma mot Linköping på lördag närmar sig.

– Jo men så är det även om jag spelat ett antal premiärmatcher genom åren. Det är alltid lite osäkert i en premiär. Även om försäsongen varit bra så vet man aldrig riktigt var man står när man börjar spela om poäng. Men det är så det ska vara och det ska bli riktigt kul på lördag när det äntligen är allvar, säger Niklas.
Niklas fick sitt genombrott som junior i Rögle och efter två hela allsvenska säsonger i A-laget lämnade han för nya utmaningar. Efter fyra år ibland annat Nordamerika återvände Niklas inför förra säsongen och gjorde stor succé. Det gick så bra att han blev uttagen i Tre Kronor och för några veckor sedan förlängde han sitt kontrakt med Rögle med ytterligare två år, över säsongen 2022-23.

Niklas är en av hörnstenarna i vinterns lagbygge och han förväntas ta en stor roll när Rögle ska försvara fjolårets fina säsong som slutade i en tredje plats i grundserien. Under försäsongen har Rögle vunnit tre av sju träningsmatcher.
– Jag tycker vi har haft en försäsong där vi hela tiden utvecklats och verkligen kommit ihop som en grupp. Personligen känns det bra, formen är bra och gruppen känns laddad. Det ska bli sjukt kul att det äntligen drar igång, säger Niklas som har imponerande statistik i sina matcher i Rögles A-lag.
På totalt 176 tävlingsmatcher i Rögledressen har den spelskicklige backen svarat för 70 poäng (nio mål) och har imponerande +34 i plus/minus.
Vad kan vi förvänta oss av Rögle på lördag?
– Som jag sa innan så är det alltid lite osäkert var man står. Vi kommer att vara sjukt laddade, säger Niklas.
En sak som kommer att saknas på lördag kväll är supportrarna på läktarna. 50 personer kommer att tillåtas – resten får följa premiären i Catena Arena i tv-soffan.
– Vi saknar våra supportrar och jag hoppas att vi snart får ett bra besked gällande publikfrågan, avslutar Niklas.
Så här ser A-lagets program ut de sista dagarna innan lördagens premiär: Onsdag - frivillig träning, torsdag-fredag vanlig träning, lördag förmiddag - matchvärmning.

Precis som i träningsmatchen mot Frölunda i förra veckan kommer 50 åskådare att släppas in på läktarna till premiären. Det sker genom lottning bland våra Säsongskortsinnehavare. Lottningen har gjorts av Rögle BK, även för den del som tilldelats AIA-medlemmar med Säsongskort.