Ny seger avslutade perfekt vecka
Publicerad: 2021-02-20
Efter match
Tre matcher - nio poäng! Rögle fick ett perfekt slut på en perfekt vecka när man besegrade Frölunda på bortais med 4-0 på lördagen. Christoffer Rifalk höll nollan för andra matchen i rad och framåt var Rögle effektivt där Simon Ryfors och Daniel Zaar var heta med tre poäng vardera.

Matchen i Scandinavium på lördagseftermiddagen var andra raka för Rögle på bortais. Första perioden slutade mållös där hemmalaget hade ett visst övertag tack vare hög och aggressiv press. Det var överlag en ganska fysisk match med lite känslor - kanske lite slutspelslikt.

I andra kom Rögle upp lite mer i banan - och visade stor effektivitet. Redan en dryg minut in på perioden satte Simon Ryfors 1-0 för Rögle med ett välplacerat skott intill hemmamålvaktens högra stolpe. Hemmalaget fick ett kvitteringsmål underkänt efter videobedömning innan samme Ryfors snyggt satte 2-0-pucken strax under ribban, hans 22:a mål för säsongen. Tid: 12:17. Två minuter senare vinklade Daniel Zaar in 3-0 i powerplay, assist Ryfors och Brithén (hans första poäng i Rögle sen återkomsten). Ryfors och Zaar noterades för tre poäng vardera i den här perioden.

Hemmalaget var inte ofarligt men Christoffer Rifalk, som höll nollan på Hovet i torsdags, var fortsatt tät.

Rögle utökade ledningen till 4-0 fem minuter in på tredje. En snygg spelvändning iscensatt av Erlend Lesund och Erik Andersson och Olli Palola avslutade iskallt, hans nionde mål i vinter.

Matchen slutade 4-0 vilket var Christoffer Rifalks andra raka nolla ochcden tredje på een vecka (landslagsdebuten i söndags).

Efter två raka bortamatcher är det nu dags för hemmamatch igen på tisdag då Färjestad kommer till Catena Arena. Det är även säsongens retromatch då Rögle kommer att spela i tröjor där förlagan användes på 60-talet.