Talangen om flytten till Rögle
Publicerad: 2019-04-22
Intervju
En skridskostark och allroundkunnig back som redan gjort två hela säsonger i allsvenskan som junior. Så beskrivs Rögles senaste nyförvärv, Almtunas 19-årige Jakob Ragnarsson.

– Jag har haft en bra tid i Almtuna men känner nu att det är dags att ta nästa steg. Jag har hört en hel del om Rögle som klubb och staden och det känns riktigt lovande, säger Jakob.
Flera SHL-klubbar har jagat Almtuna-talangen men det var Rögle som vann dragkampen om hans namnteckning.
Hans pappa Marcus var ett etablerat NHL-proffs under nästan tio år i främst San Jose Sharks och många spår att sonen Jakob också kommer att spela i världens bästa liga framöver.
– NHL är självklart en dröm, säger Jakob som förra sommaren draftades av New York Rangers i tredje rundan.
Pappa Marcus har funnits i Jakobs närhet under hockeyåren, som pappa men även som tränare i Almtuna, och har delat med sig av sin erfarenhet.
– Pappa har gett mig bra småtips då och då.

Jakob har fostrats i SK Iron men flyttade in till Almtuna när han var 15 år gammal. Redan som 17-åring debuterade han i Almtunas A-lag och har sedan gjort två hela säsonger i näst högsta serien. Nu är det dags för nästa utmaning, Rögle och SHL.
– Jag är sugen på att testa på spel på en högre nivå. Det var såklart en omställning när jag började spela A-lagshockey och det kommer att bli likadant nu. Spelarna i SHL är ännu lite snabbare och starkare. Jag kommer att göra mitt bästa och mitt mål är att ta en plats i A-laget.

Han kommer från en tuff säsong i Almtuna som inleddes med att han blev skadad.
– Jag missade tio matcher i inledningen och det var lite tufft att komma tillbaka. Men det har gått bättre och bättre för egen del men sen har det varit en jobbig säsong för laget och klubben.
Almtuna hade verkligen inte marginalerna på sin sida. Laget kämpade runt kvalstrecket och i sista grundseriematchen var man på rätt plats om strecket tills fem sekunder återstod då man trillade ner under strecket. Väl i kvalserien var det dags för ett nytt drama i sista matchen - på övertid förlorade man mot Kristianstad och åkte ur.
– Det var riktigt tungt, båda gångerna. Jag hoppas klubben kan repa sig snabbt.

Medan Jakobs Almtuna börjar om i division 1 väntar ett nytt spännande kapitel för Jakob som nu blir senior. Han har inte varit i Ängelholm tidigare men har pratat med vänner som berättat:
– Bröderna Sandin, Linus och Rasmus, känner jag, de är härifrån. Och så Nils Höglander som jag spelat med i juniorlandslaget. Klubben utvecklas åt rätt håll, man gick till slutspel i våras för första gången på 25 år och det är en hel del unga spelare vilket känns riktigt kul och spännande, avslutar Jakob.