Rögle fick inte hål på Lausanne
Publicerad: 2015-09-04

Rögle åkte på en knapp 1-0-förlust i fjärde träningsmatchen på Resurs Bank Camp i Schweiz. Rögle svarade för en stark defensiv insats men lyckades inte få hål på Lausanne som hade schweiziska ligans bästa försvar förra säsongen. ”En typisk Lausanne-match”, sa Röglebacken Dominik Granak.

Efter att ha släppt in sju mål, varav fem i box play, mot Biel i onsdags studsade Rögles försvarsspel upp flera snäpp i matchen mot Lausanne på fredagskvällen.

- Det är kanske inte så kul att titta på en sådan här match. Men det är en typisk Lausanne-match. Det är ett defensivt inriktat lag, de gjorde nog minst mål men släppte också in minst mål i ligan i fjol, sa Röglebacken Dominik Granak efter 0-1-förlusten.

Dominik spelade i schweiziska ligan i fjol och mötte Lausanne två gånger:
- Det var målsnåla matcher, vi vann en match vardera med uddamålet. De är starka runt kassen och svåra att skapa chanser mot. Vi hade en del chanser men kom inte riktigt nära för att störa deras målvakt. Vi får ta med oss vårt defensiva spel, sa Dominik Granak.

Det blev en första period utan någon direkt karaktär, snudd på avvaktande spel. Hemmalaget tog ledningen efter 15 minuter, Lausannes svensk Nicklas Danielsson var skoningslös i avslutet när hemmalaget kom 3 mot 2 precis efter att Lausanne klarat av en utvisning.

Rögle startade andra perioden betydligt bättre, man åkte bättre skridskor och skapade ett par bra chanser. Bland annat hade Patrick Cehlin en styrning från nära håll och Jordan Smotherman hade ett rejält skott precis utanför hemmamålvakten Christobal Huets vänstra stolpe.

Slutet av perioden blev förryckt av många utvisningar. Båda lagen drog på sig fem utvisningar vardera. Rögle var aggressivt och bra i boxen men skapade inte mycket i power play, mycket tack vare att man gick ner sig tempomässigt i den spelformen.

I sista perioden spelade Lausanne på resultatet, Rögle skapade ett visst tryck i perioder men lyckades inte skapa de riktigt högkvalificerade chanserna. Mot slutet tog Rögle ut sin målvakt men fick inte till en kvitteringspuck.
- Vi gör en okej match. Vi är nöjda med defensiven, det var hyfsat stabilt och bra målvaktsspel av Oscar Dansk, sa Rögles tränare Magnus Bogren.
- Offensivt har vi en del chanser men vi är inte tillräckligt desperata. Vi driver inte på mål som vi ska göra, deras målvakt är bra men vi lät honom se pucken hela tiden, fortsatte Bogren.

I Rögle var Oscar Dansk bra i målet, försvararna stabila medan man framåt behöver bli lite spetsigare.

Rögle får chans att revanschera sig omedelbart, redan på lördag kväll är det match igen. Nu mot Ambri-Piotta.
- Det hade varit bra om fått ihop alla bitarna och avslutar lägret med två segrar, sa Dominik Granak.

Fakta/Resurs Bank Camp 2015

Lausanne-Rögle 1-0 (1-0, 0-0, 0-0)

Första perioden: 1-0 (14.58) Nicklas Danielsson.

Utv, Lausanne: 9x2 min.

Rögle: 9x2 min (Taylor Matson 2+2 min, Telsey Kessier 2+2, Kevin Marshall 2, Jordan Smotherman 2+2, Ludvig Elvenes 2, Sebastian Wännström).

Skott: ej tillgängligt

Publik: 1 544 (i Lausanne).

Så spelade Rögle

Målvakt: Oscar Dansk (Lars Volden).

Förstafemman: Dominik Granak, Jens Hellgren, Patrick Cehlin, Jesper Jensen, Jordan Smotherman.

Andra femman: Ludvig Claesson, Ivan Baranka, David Åslin, Taylor Matson, Sebastian Wännström.

Tredje femman: Almen Bibic, Emil Kristensen, Alex Aleardi, Kelsey Tessier, Viktor Lindgren.

Fjärde femman: Kevin Marshall, Jesper Williamsson, Erik Santesson, Filip Karlsson, Ludvig Elvenes.

Extra forward: Daniel Sylwander.

Vilade: Alen Bibic, Rasmus Bengtsson, Christopher Liljewall, Jack Connolly, Ludvig Rensfeldt.

Fakta/Resurs Bank Camp 2015, programmet

Lördag 5 september: Matchträning på dagen och sen match mot Ambri-Piotta kl 19.45 i Ambri.

Söndag 6 september: Matchträning på dagen och sen match mot SCL Tigers kl 15.45 i Langnau, därefter hemresa till Sverige.