Arenarestaurangen tar matchen mot matsvinnet
Publicerad: 2019-02-07
Grönvithållbarhet
Minskat matsvinn ger en ökad miljövinst. Därför drar NSR igång kampanjen Kök som räddar Käk. Rögle Arenarestaurang är en av de första på pucken och ansluter sig till kampanjen för att minska matsvinnet och öka återvinningen. Ett initiativ som Röglestjärnan och grönvithållbarhetsambassadören Leon Bristedt var med och tog.

– Jag tror vi lever i en tid där vi behöver ändra våra vanor och sätt för att inte tömma jordens resurser. Vår population växer fort. Jag såg att det slängdes en hel del mat här i vår restaurang så jag tog upp det med personalen och undrade om vi inte kunde göra något åt det. Jag är stolt och glad att man hoppade på den här kampanjen, säger Leon Bristedt som är rejält engagerad i grönvithållbarhet.

Varje år slänger restaurangbranschen i Sverige 142 000 ton matavfall varav 62 procent är svinn. Översätter vi restaurangbranschens matsvinn i portioner så slängdes ätbar mat motsvarande 220 miljoner portioner (2014).
Det är med bakgrund av detta som NSR dragit igång kampanjen Kök som räddar Käk för krögare som vill minska matsvinnet. Rögle Arenarestaurang, som är en av Ängelholms största restauranger med bland annat drygt 50 000 lunchgäster och 13 000 trerätters-menyer på årsbasis, var snabb att ansluta sig.
Sen ett par veckor tillbaka möts Lindab Arenas matgäster av två rollups i restaurangen som berättar mer om miljövinsterna när matsvinnet minskar.
– Det här är riktigt roligt, det är positivt att vi engagerar både personal och våra gäster för miljöns skull. Att det dessutom har en ekonomisk uppsida gör ju inte saken sämre, säger Arenarestaurangens köksmästare Tobbe Larsson och fortsätter:
– Vi är redan duktiga på att källsortera kök men nu har vi utvidgat och förfinat sorteringen. Vi får bra hjälp och stöd av NSR. Vi har börjat väga allt matavfall och sätta upp resultatet i restaurangen så att det synliggörs hur svinnet minskar, säger Tobbe.
Leon Bristedt ger ett tips:
– Man behöver inte ta så mycket på tallriken, ta hellre två gånger så minskar svinnet. Jag tror det finns mycket ekonomisk vinning att göra samtidigt som man kan göra något bra för människan, djuren och planeten genom att hitta hållbara sätt och ta hand om resurserna.

Angelika Blom, projektledare på NSR, är glad över att Arenarestaurangen så snabbt anslöt sig till kampanjen:
– Jag tycker det är föredömligt av dem att vilja gå med och satsa på att minska matsvinnet. Rögle är en fantastisk ambassadör i detta, dels för att de når en bred publik och för att de visar att föreningslivet går i bräschen, med omsorg av vår miljö. Vi hoppas det ger ringar på vattnet, säger Angelika Blom.
I kampanjen hjälper NSR restaurangerna att komma igång och ger rådgivning och stöd under resans gång. NSR lånar ut en våg, så att allt matavfall kan vägas och restaurangerna samtidigt kan se hur svinnet minskar. NSR bjuder in till workshops och ger tillgång till ett växande krögarnätverk, där man kan utbyta erfarenheter med varandra. Dessutom erbjuder NSR olika möjligheter att visa upp er restaurangs miljöengagemang för omvärlden.
– Ett av tipsen som redan nu kommit fram i det initiala skedet är att erbjuda möjligheten att ta hem mat som blir över som ”morgondagens måltid”, vilket har en positiv klang, säger Jonas Fredin, rådgivare i projektet. Genom planering och ökad kunskap kan krogarna och restaurangerna minska matsvinnet och få bättre lönsamhet, stoltare medarbetare och nöjdare gäster.