Gagné: "Jag är förväntansfull"
Publicerad: 2017-04-20
Intervju
Han sätter en stolthet i att vara bra i defensiven och gillar att använda sin fart till att följa med upp i offensiven. Så beskriver han sig själv, Rögles nye försvarare Kevin Gagné, i en intervju med vår hemsida.

Efter två framgångsrika säsonger i Dalarna som slutade i ett enda stort glädjerus efter kvalseger över Leksand och SHL-avancemang väntar nu nästa kapitel i 25-årige kanadensiske backen Kevin Gagnés hockeykarriär: SHL-spel med Rögle.
– Jag hade två bra säsonger i Mora och har fått många bra vänner där men kände att jag vill ta nästa kliv och det passade perfekt med Rögle. Jag ser verkligen fram emot kommande säsong, säger Kevin.

Kevin befinner sig i Halifax i Kanada - där vilar han ut efter en intensiv säsong och det är där han ska förbereda sig för sin första SHL-säsong.
– Det var en omställning att komma till Sverige men det har gått bra. SHL är en ny nivå, jag är beredd på att det krävs ännu mer av mig för att spela i den här ligan. Bättre spelare och högre tempo men jag ska jobba hårt för att passa in och jag är riktigt förväntansfull.

Kevin Gagné är Rögles fjärde nyförvärv inför nästa säsong - och den tredje backen. Han är bara 173 centimeter lång men med en utmärkt skridskoåkning och bra spelsinne hävdar han sig utmärkt på planen.
– Jag skulle väl beskriva mig som en modern tvåvägsback. Jag sätter alltid defensiven i första hand men när läge ges så åker jag gärna med upp och hjälper till i offensiven. Jag använder min fart för att hänga med i båda riktningarna, säger han när vi ber han beskriva sig själv.

När Mora besegrade Leksand med 4-2 i matcher i direktkvalet till SHL var den lille försvararen med det stora hjärtat och nr 14 på ryggen en spelare som verkligen stack ut i match efter match.
– Det var en speciell säsong. Vi utvecklades och växte vecka för vecka och vid jul kände vi i gruppen att det var något speciellt på gång.

Det var flera klubbar som var intresserade av Kevin till den här säsongen men han bestämde sig ganska snabbt för Rögle.
– Det var den bästa lösningen, det man presenterade var intressant och spännande och det finns en roll för mig.
– Jag ser fram emot att komma till Sverige och träffa laget och starta säsongen. Mitt mål är att vi ska få en bra säsong med laget, att jag kan spela mitt spel, bli en viktig pjäs och hjälpa laget, avslutar han.