Hansson klar för ännu en säsong
Publicerad: 2018-05-08
Nyhet
Andemeningen och viljan har funnits hela tiden - men nu är också kontraktsförlängningen undertecknad. Roger Hansson fortsätter som tränare i A-laget kommande säsong, hans 23:e seniorår i föreningen.

– Ja, det har blivit några år här nu, både som spelare och ledare. Det känns kul, jag ser fram emot att få fortsätta jobba med Cam (Abbott, huvudtränaren) och den process som inleddes under förra säsongen, säger Roger Hansson.

Roger Hansson, 50, har varit i Rögle BK i mer än sitt halva liv. Han kom till klubben som pojklagsspelare från Helsingborg och utvecklades till en av Rögls mest framgångsrika spelare genom tiderna.
A-lagsdebuten skedde innan han blev juniorspelare och han var mer eller mindre bofast bland seniorerna 17 år gammal. Totalt blev det nio säsonger i Rögles A-lag, 310 matcher och 194 mål! Han har även vunnit SM-, VM- och OS-guld.
Efter säsongen 02/03 sa kroppen ifrån och Roger slutade som spelare. Istället klev han in i Rögles organisation och har haft någon befattning i klubben sedan dess förutom två säsonger (12/13 och 13/14). Han har jobbat på marknadssidan, varit sportchef, huvudtränare och assisterande tränare i A-laget samt ansvarig för juniorverksamheten och J18-tränare.

I januari 2017 klev han in i A-lagsverksamheten igen som assisterande tränare:
– Jag gillar att jobba med individuell utveckling. Det är en bit som jag utvecklade när jag tränade J18 och något som jag tycker är intressant att fortsätta utveckla. Jag tror även på att försöka utveckla människan utanför isen och försöker hitta rätt former för det. Det kan i förlängningen betyda en ännu bättre spelare, säger Roger.
Knappt halvvägs in i förra säsongen fick han en ny huvudtränare att jobba med, Cam Abbott, och därefter skedde en stor förändring när Rögle spurtade sig förbi flera lag och klarade nytt kontrakt utan kvalspel.
– Vi lyckades vända saker i rätt riktning. Nu står vi inför ett nytt år och ett delvis nytt lag. Vi vill såklart fortsätta på den inslagna vägen från förra året men vi har en process framför oss för att göra det, säger Roger.

Sportchef Chris Abbott är glad över att ha förlängt kontraktet med tränare Hansson:
– Vi är glada över att få jobba vidare med Roger. Jag vet att han är inställd på att hjälpa oss ta nästa steg och han kommer att ha en viktig roll i våra framgångar nästa år. Han är lugn och rutinerad vilket är viktigt och ger en bra balans till Cam, säger Chris Abbott.
Tränarstaben är därmed till 75 procent klar för kommande säsong med Cam Abbott som huvudtränare, Roger Hansson och sen tidigare målvaktstränare Magnus Wennström. Kvar återstår en assisterande tränare att tillsätta:
– Vi är mitt i den processen att hitta rätt person som passar in hos oss och den kravbild vi har, säger Chris.