Tuff träningsstart när Rögle samlades igen
Publicerad: 2019-02-07
A-lag
Dubbla ispass och en genomkörare på gymmet - det blev en tuff omstart när spelare och ledare återsamlades på torsdagen efter några dagars ledigt. En glädjande nyhet är att de skadade spelarna ser ut att vara redo när det är match igen på tisdag hemma mot Örebro.

Efter lördagens SHL-match i Växjö fick spelarna några dagar helt lediga från ishockeyn. På onsdagen var det frivillig träning men på torsdagen var det allvar igen - uppladdningen inför den spännande slutspurten i SHL där 13 omgångar återstår väntar med start på tisdag hemma mot Örebro.
– Det är skönt att vara tillbaka på jobbet igen, så känner jag. Det är viktigt att vara ledig och kunna koppla av helt men nu är det full fokus på ishockeyn och det som väntar, säger tränare Cam Abbott.

Spelarna bjöds på ett matigt pass i gymmet följt av dubbla isträningar där man delades upp i två grupper, försvarare respektive anfallare, och körde mer teknikövningar i båda ishallarna.
Därefter följde ett mer konditionsbaserat pass med hela laget i Lindab Arena och som avslutning en rejäl portion skridskoåkning där isen i arenan fick bekänna färg…

På skadefronten har det ljusnat under de lediga dagarna. Fysioterapeuten Christopher Alvengrip lämnar positiva besked om Jonas Ahnelöv och Matt Carey, som båda saknades i lördags och Trevor Mingoia, som utgick under matchen i lördags:
– Jonas är tillbaka och kör för fullt redan idag, Matt är väldigt nära att vara helt tillbaka och Trevor inom kort. Det finns mycket som talar för att samtliga är redo till tisdag, säger han.
Dessutom är målkungen Leon Bristedt tillbaka efter sin tre matcher långa avstängning.
– Det är några dagar till match och mycket kan hända men som det swer ut har vi tränare mycket att laborera med, säger Cam Abbott.

Efter uppehållet återstår 13 matcher på fyra veckor - då ska allt avgöras. Och utgången är svårtippad med en tabell som är jämnare och mer komprimerad än någonsin.
– Det blir intressant. Även om vi kanske inte riktigt fått den utdelning vi hoppats på fram till nu så har vi allt i egna händer. Vi ska möta alla lag en gång till, konstaterar Cam.
Rögle tränar fredag och lördag den här veckan, vilar söndag och sen börjar en intensiv vecka med tre matcher med start hemma på tisdag.
– De kommande passen fortsätter vi jobba med fysiken och med detaljer som ska göra oss ännu farligare. På måndag tar den mer matchförberedande perioden vid. Dessutom hinner vi titta på lite mer video än vanligt samt få tid med samtal och bygga ihop gruppen ytterligare inför det som komma skall, avslutar Cam.