Raphaël Lavoie redo för premiären
Publicerad: 2020-09-18
Inför premiären
Efter drygt fyra veckor i Sverige och fyra försäsongsmatcher är det äntligen dags för Raphaël Lavoie att göra riktig debut i Rögletröjan i morgondagens SHL-premiär hemma mot Linköping.

– Det ska bli riktigt roligt. Jag ser fram emot att få spela en tävlingsmatch. Jag kommer att sakna publiken, jag har förstått att det är bra tryck i den här hallen normalt sett och jag hoppas snart få uppleva det också. Viktigast är att vi spelar bra och vinner så supportrarna har något att glädja sig över, säger Raphaël efter fredagens träning.
Raphaël kom till Rögle i slutet av augusti, utlånad av Edmonton Oilers till Rögle den här säsongen. Den storväxte och hårdskjutande kanadensaren har så sakta börjat acklimatisera sig i de svenska rinkarna - och att möta seniorer.
– Det har varit en stor omställning på många sätt. Största skillnaden är att jag för första gången möter vuxna män. De är starkare och skickligare men det känns bättre och bättre, säger Raphaël.
Den kanadensiske talangen har öst in poäng i kanadensisk juniorhockey de senaste säsongerna - men morgondagens match blir den första tävlingsmatchen i seniorsammanhang för honom.
– Det ska bli riktigt roligt. Jag längtar, säger Raphaël som den senaste tiden matchats i en kedja med Brady Ferguson som center och Nils Höglander på den andra kanten.
Trion spelade ihop på dagens träning och ser ut att få förtroende i premiären i morgon kväll också.
Alla spelare var med på träningen i dag - lagkapten Mattias Sjögren, som varit borta länge, kommer dock att följa premiären från läktaren.
– Vi bedömer det att han mår bäst av att träna en hel vecka till innan han är redo. Det är en lång säsong, säger Rögles fysioterapeut Christopher Alvengrip.

Laget mot Linköping tas ut matchdagen men så här såg formationerna ut på dagens träning:
Målvakter: Johan Gustafsson och Christoffer Rifalk.
Backar: Éric Gélinas-Lucas Ekeståhl-Jonsson, Samuel Jonsson-Niklas Hansson, Erlend Lesund-Craig Schira, Jakob Bondesson-Samuel Johannesson.
Kedjor: Leon Bristedt-Simon Ryfors-Daniel Zaar, Dennis Everberg-Adam Tambellini-Olli Palola, Nils Höglander-Brady Ferguson-Raphaël Lavoie, Erik Andersson-Anton Bengtsson-Taylor Matson, Adam Edström-Mattias Sjögren-Melker Eriksson.
Matchen börjar kl 18:00. Missa inte RögleLives uppsnack direkt på vårt instagram, @roglebk, med start ca 17:30 i morgon lördag.