Succé för prova-på-tjejhockey
Publicerad: 2019-08-25
Tjejhockey
Rögle Team Tjejer arrangerade i helgen en prova-på-tjejhockey i Catena Arena. Och det blev succé. Hela 17 nya tjejer kom och testade att spela hockey för första gången.

– Antalet tjejer som kom och testade på hockey för första gången är över all förväntan, det hade vi aldrig vågat tro och hoppats på. Det var en riktig wow-känsla, säger Rögle Team Tjejers Ellinor Rydell efter träffen.

Ellinor drog igång tjejhockey-träningen i Rögle förra säsongen och fick igång en stabil och inspirerande verksamhet med en träningsgrupp på 18-20 hockeyspelande tjejer. Nu har man rivstartat andra säsongen och hoppas öka intresset och antalet tjejer som spelar hockey.
– De som kom och provade på för första gången var i åldrarna från födda 2005 till 2014 och vi fick jättebra respons efteråt. Det var många som sa att vi ses nästa gång så det känns bra, säger Ellinor som tillsammans med sina instruktörer och materialare Jonas Börjesson fick en svettig men rolig prova-på-dag.

Rögle Team Tjejer kör nu på som vanligt med två träningspass i veckan. Ordinarie träningar är torsdagar och fredagar mellan kl 16:15-17:30 från och med vecka 36. Kommande vecka är det träning måndag och onsdag, därefter blir det ordinarie tider.
– Då är det vanliga träningar där de som varit med tidigare och nya är med och kör. I vinter siktar vi på att ha ett större utbyte med andra klubbar vad gäller matcher samt åka på en cup.
Söndagen den 8 september kommer Rögle BK och Team Tjejer att vara värd för den första av 6 träffar i Skånes Hockeyförbunds projekt ”Behålla flickor”.
– Vi håller på att sy ihop programmet för denna träff och får återkomma men det känns inspirerande, säger Ellinor.

Missade du helgens prova-på-tjejhockey så är det bara att komma på en vanlig träning i veckan och testa.