Pogge och Kolppanen - kompisar och konkurrenter
Publicerad: 2018-09-13
Inför premiären
Kompisar och konkurrenter - Rögles målvaktstandem den här säsongen, Justin Pogge och Ville Kolppanen, är ett synnerligen samspelt och kompetent par. Oavsett vem som får förtroendet att vakta målet i lördagens SHL-premiär i Skellefteå så kan den räkna med villkorslöst stöd av sin kollega.

– Ja, så är det definitivt. Vi förstår varandra bra, vi löser sakerna ihop och vi vill båda lagets bästa. Vi vill vinna matcher och det gäller att se hela den stora bilden. Jag vill Villes bästa och jag vet att han vill mitt bästa, säger Justin Pogge.
Ville Kolppanen nickar instämmande när han hör sin kollegas ord:
– Vi trivs tillsammans, vi har roligt ihop. Det är viktigt att ha roligt. Tillsammans med Magnus (Wennström, målvaktstränare) vet vi vad vi behöver göra för att bli bättre. Vi supportar varandra till 110 procent, säger Ville.

Rögles sportchef Chris Abbott bestämde sig ganska tidigt i våras för att göra allt för att försöka behålla målvaktsparet man avslutade förra säsongen med.
De båda målvakterna kom till Rögle förra säsongen. Ville Kolppanen signades redan på sommaren men skadade sig i försäsongens slutskede och missade första halvan.
Justin Pogge värvades in som Villes ersättare en bit in i säsongen och kastades rakt in i hetluften.
– Det är stor skillnad på förberedelserna och förutsättningarna den här säsongen jämfört med ifjol. Nu har vi kunnat träna ihop under hela försäsongen, förra året hade vi inte samma möjligheter, säger Justin.

Rögles målvaktstränare, Magnus Wennström, går in på sin 13:e säsong som ansvarig för målvakterna i A-laget (han har dessutom elva säsonger som målvakt i A-laget). Han gillar sin grupp där även Emil Kruse ingår även om han är utlånad till Västervik.
– Det är två bra killar som vill utvecklas och vinna. Vi har en stor fördel i år eftersom båda är med från start. Processen att lära känna varandra, som målvakt och människa, har vi redan klarat av. Det innebär att det är enklare att veta hur de reagerar i olika situationer och hur de mår, säger Magnus.
Han bekräftar bilden av två glada men seriösa målvakter som stöttar varandra.
– De vill att det ska gå bra. Om den ene gör en bra räddning så jublar den andre. Sen är de bra på att själv komma med saker de vill jobba med. Till gårdagens träning kom Ville med några saker han upptäckt efter att ha kikat på förra träningen på video. Så det är inte bara jag som hela tiden ger feedback.

När vi ber Magnus beskriva Kolppanen och Pogge som målvakter dröjer inte svaret speciellt länge:
– De är ganska lika. Båda är agerande, de vill fånga pucken istället för att bara blocka. Även om det skiljer lite i storlek på dem så försöker de spela de flesta situationer på samma sätt även om det kan se olika ut. De vill spela mycket med klubban och har bra spelsinne. Försäsongen är nu lagd åt handlingarna, sju matcher har spelats. Justin har stått i mål i fyra, Ville i tre. Båda har övertygat. Frågan är vem som får vakta målet i lördagens premiär.
– Det får ni se på lördag, säger Wennström med ett leende.
– Det är en av 52 matcher. Det som är viktigast är att hitta rätt rytm och spela den som är hetast och har en bra känsla. Det optimala är att hitta en bra rytm för båda, fortsätter Magnus.

Både Justin och Ville är nöjda med hur försäsongen sett ut och är förhoppningsfulla inför SHL-säsongen.
– Det har varit en lyckad försäsong. Vi har jobbat hårt och fått ihop en riktigt bra grupp som hela tiden tävlar och vill göra rätt saker. Jag och Ville ska göra vårt bästa för att hjälpa laget vinna matcher, säger Justin.
– I det här omklädningsrummet drar alla åt samma håll och vi vill mycket. Jag är förväntansfull, säger Ville avslutningsvis.