Efter kvartsfinal 6:7: Rögle fixade avgörande match
Publicerad: 2022-04-10
Daniel Zaar gjorde fyra poäng när Rögle vann med 5-2 i Oskarshamn och kvitterade kvartsfinalserien till 3-3 i matcher.

Zaar gjorde två av målen och stod för totalt fyra poäng vilket hjälpte Rögle till en måsteseger i Be-Ge Hockey Center. Nu väntar en direkt avgörande match i Ängelholm på tisdag.

– Det var en väl genomförd match, vi hade en gameplan som följer vår följer för den mesta idag, säger Daniel Zaar.

Dennis Everberg och Adam Tambellini gjorde också mål för Rögle. Tambellini gav tillbaka ledningen till Rögle i den andra perioden och Everberg satte det viktiga 4-2-målet i inledningen av den tredje. Calle Clang gjorde sin första start i SM-slutspelet och räddade 23 av 25 skott.

– Jag älskar de här lägena, det är det bästa jag vet att få spela avgörande matcher och att få en huvudroll i dem. Det var en bra möjlighet att bli hjälte, men vi har inte vunnit något än, säger Calle Clang.

De grönvita kom ut till matchen med hög fart och intensitet och förde spelet under de första 20 minuterna. Tack vare det lyckades gästerna sätta press på Oskarshamn och skottstatistiken i den första perioden slutade 15-7 till Rögle. Rögle hittade till slut också rätt i den första perioden. Efter en tekning skickade Daniel Zaar en puck mot kassen, pucken ändrade riktning framför mål och smet in bakom Tim Juel,.

Mittperioden lutade inlednignsvis mer åt Oskarshamns håll och efter 6:45 studsade ett skott från Jonas Engtström in bakom Clang. Oskarshamn fick momentum efter det målet och efter 14:14 satte Fredrik Olofsson 2-1, bara sekunder efter att Rögle klarat av ett numerärt underläge.

De två målen verkade inte påverka Rögle negativt. Bara 58 sekunder efter IKO:s ledningsmål prickade Zaar in sitt andra mål för kvällen framspelad av Ludvig Larsson. Rögle fortsatte trycka på för ytterligare ett mål. Efter 17:18 åkte Oskarshamns Tomas Zohorna ut två minuter och i det efterföljande powerplay-spelet skickade Tambellini in 3-2 framspelad av Lucas Ekeståhl-Jonsson och Zaar.

– Det kändes bra för egen del, det var skönt att få lite utdelning. Jag tycker att jag har haft bud på mer i de andra matcherna också, men är kanske lite smartare idag och är på rätt ställe och får med mig lite studsar, säger Zaar.

Tredje perioden var inte mer än 3:24 gammal innan Rögle ökade på till 4-2. Från en position nära mål lyckades Everberg peta pucken förbi Juel, Zaar och Kemiläinen stod för passningspoängen.

Rögle höll sedan undan under resten av perioden och punkterade matchen genom Larsson i tom kasse. Nu väntar en rafflande avslutning på serien i Ängelholm på tisdag.

– Vi spelade som vi ville idag. Vi gjorde ett par justeringar och vi var redo att spela för varandra och vi var skärpta. Det finns mycket bra att ta med sig, det var en stabil insats. Nu väntar ny match på tisdag, säger Rögles tränare Cam Abbott efter matchen.

GRÖNT & VITT EFTERSNACK

{!B}