Inför match: Hansson tillbaka
Publicerad: 2021-02-25
INFÖR NEDSLÄPP: Örebro-Rögle, Behrn Arena 19:00, C More

Niklas Hansson är tillbaka i Rögletruppen som i kväll gästar Örebro i Behrn Arena. Backen har saknats i de tre senaste matcherna.

– Det är definitivt jobbigare och mer nervöst att sitta vid sidan och se matcherna. Men jag är fantastiskt stolt över vad de presterat. Sen var det kanske en dipp senast, men överlag var det ändå en ganska bra match. Det var de första fem minuterna som förstörde det, säger Hansson.

Den 26-årige backen har den här säsongen stått för 22 poäng (6+16) på 42 matcher och varit tongivande i Rögles försvarsspel. Efter att ha sett några matcher från sidan menar han att det finns mer att hämta från laget.

– Känslan har varit, precis som de andra sagt, att vi inte spelat på topp. Men vi har följt matchplanen och spelat konsekvent. Vi har fått med oss resultaten även om känslan inte varit den bästa. Vi vill fortfarande utveckla vårt spel, säger Hansson.

Hansson kommer tillbaka till ett lag som har tre segrar på sina fyra senaste matcher.

– Det är skönare att komma tillbaka till ett gäng som har harmoni, säger Hansson.

Mötet: Rögle förlorade med 0-4 mot Färjestad senast, en match som avgjordes redan under de inledande minuterna. Färjestad gjorde tre mål på kort tid och kunde sedan sätta spiken i kistan i tom kasse i den tredje perioden.

Rögle har ändå bra form efter landslagsuppehållet och har tagit nio av totalt 12 möjliga poäng. Örebro har under samma tidsperiod två segrar och en förlust. Senast vann laget med 1-0 mot Djurgården.

Det är sista gången lagen möts i grundserien 2020-21. Rögle har vunnit två av matcherna medan Örebro vunnit en efter förlängning. I tabellen hittar vi Rögle i ledning med 88 poäng medan Örebro placerar sig på femte plats på 73 poäng.