Förlust i första matchen för Rögle
Publicerad: 2017-08-11
Träningsmatch
Det blev förlust i första träningsmatchen för säsongen för Rögle. Hemmalaget Tingsryd vann med 2-1 (0-0, 1-0, 1-1) i Nelson Garden Arena på fredagskvällen.

Rögle inledde säsongen 17/18 med en träningsmatch i Nelson Garden Arena mot allsvenska Tingsryd. Detta efter bara fyra dagar på is medan hemmalaget hade en veckas is mer i benen.
Det blev en ganska klassisk första match. Högt tempo, lite för högt, slarvigt och ostrukturerat. Spelarna ville mycket men timing saknades i flera moment.
Rögle startade lovande men efterhand gick spelet över till hemmalaget som testade nye målvakten Ville Kolppanen flera gånger. Ville agerade lugnt och var bra med på både styrningar och närskott.

Första perioden slutade mållös, i andra jämnade Rögle ut spelet och skapade flera bra chanser. Men det var hemmalaget som tog ledningen. Mitt i perioden överlistade Mikael Frycklund Röglemålvakten.

Rögle klarade först av ett numerärt underläge i tredje perioden och lyfte sen upp spelet. Man parkerade långa stunder i Tingsryds försvarszon, mycket tack vare två hemmautvisningar de första sju minuterna men fick inte hål på hemmamålvakten Andreas Ljunggren.
Med tre och en halv minut kvar chansade Rögle med att ta ut målvakten när man hade power play och spelade bland annat 6 mot 4 i en dryg halv minut.
Men istället kunde hemmalaget göra 2-0 med två och en halv minut kvar. Daniel Sylwande reducerade med en och en halv minut kvar men närmre kom inte Rögle.

Det är svårt att dra några slutsatser efter den första matchen. Men vi kan konstatera att nye målvakten Ville Kolppanen imponerade i sin debut, agerade lugnt och stabilt.
Ted Brithén kommer att bli en tillgång med sitt spelsinne och auktoritet och Craig Schira ser ut att kunna leda de bakre leden.
Den helamerikanska kedjan med Matson, Connolly och Lerg hittar varandra bra redan.

Matchfakta:
Tingsryd–Rögle 2-1 (0-0, 1-0, 1-1)
Första perioden: - .
Andra perioden: 1-0 (9.15) Mikael Frycklund (Måns Hermansson). Tredje perioden: 2-0 (17.36) Jacob Dahlström i tom bur, 2-1 (18.27) Daniel Sylwander (Linus Sandin, Almen Bibic). Skott: 25-31 (11-6, 6-12, 8-14) Utv, Tingsryd: 7x2 min, 1x10.
Rögle: 4x2 min (Kevin Gagné 2, Daniel Sylwander 2, Cade Fairchild 2, lagstraff 2). Publik: 1 250(i Nelson Garden Arena).
Så spelade Rögle:
Målvakt: Ville Kolppanen (Emil Kruse).
Första: Alexander Younan, Craig Schira - Johan Zarwel, Ted Brithén, Mathias From.
Andra femman: Alen Bibic, Cade Fairchild - Bryan Lerg, Jack Connolly, Taylor Matson.
Tredje femman: Almen Bibic, Kevin Gagné - Ludvig Rensfeldt, Simon Ryfors, Sebastian Collberg.
Fjärde: Samuel Jonsson - Daniel Sylwander, Filip Karlsson, Linus Sandin.