Marshall vill se fler ispåsar i omklädningsrummet
Publicerad: 2016-11-23
Inför match
Det gör ont att spela ishockey. Det gör ännu ondare i själen att förlora matcher. Röglebacken Kevin Marshall är trött på att förlora.

– Jag hatar att förlora. Och jag är trött på att förlora matcher, speciellt på det sätt som vi gjorde i Linköping, säger han.

Det är dagen efter 2-5-matchen i Linköping men dagen före en ny intressant utmaning, Frölunda på hemmais. Rögle har två intressanta matcher hemma i Lindab Arena framför sig: först serieledande Frölunda torsdag kväll och därefter formstarka tabelltvåan Brynäs på lördag.

– Ärligt talat så bryr jag mig inte om vem vi möter, vilken tabellplacering eller form. Det är tre poäng som ska delas ut i varje match och vi har samma chans som motståndaren att ta dem, säger han.

– Spelar vi som vi ska och är beredda att betala priset så kan vi slå vilket lag som helst. Inte minst på hemmaplan. Lindab Arena är vår borg och vi har våra fans i ryggen. Det får kosta vad det kosta vill, fortsätter han.

Förra säsongen hade Rögle, som nykomling, 23 poäng efter 19 spelade matcher. I år 18.

– Det är många som vill jämföra med förra säsongen. Men det är inte intressant. Det allra viktigaste för oss är att fokusera på kommande period, nästa byte. Varje gång vi börjar titta längre än så tappar vi fotfästet.

Den hårdföre kanadensaren fortsätter:

– Ska du vinna matcher så måste alla vara beredda att betala priset, att gå in och ta fighten. Och då menar jag inte att vi ska börja slåss. Men att ta smällar för varandra, täcka skott, gå in i närkamper och vinna kamperna framför mål. I ett lag handlar det om att alla som sätter skridskorna på isen gör det här, att man vet att vi ställer upp för varandra. Jag tar den här smällen i sarghörnan men jag vet att min kompis tar nästa smäll.

Rögle reste hem från Linköping på onsdagen och började förberedelserna inför torsdagskvällens intressanta utmaning. Regerande mästarna Frölunda har kommit igång och leder serien.

– Går vi ihop och gör jobbet fullt ut så har vi en bra chans mot vilket lag som helst. Vi visade det mot Färjestad i lördags, det var fullt med ispåsar i omklädningsrummet efteråt men vi hade vunnit. Vår kapten Liljewall täckte stenhårda skott och det gjorde ont. Men han stod i vägen för puckarna även i nästa byte.

• Det är viktigt att förstå att ett blockat skott, en vunnen duell vid sargen är lika viktigt som att göra ett mål eller assist.

Drygt en tredjedel av säsongen har avverkats och Rögleförsvararen betonar att mycket återstår. Men han hoppas på en förändring och bättre stabilitet omgående.

– Var och en, det gäller mig själv också, får gå hem och ställa sig framför spegeln och rannsaka sig själv. Vi spelar för laget, inte jaget. Det finns potential i omklädningsrummet - vi ska bara vara konsekventa i 60 eller 65 minuter, avslutar kanadensaren.