Öresundskraft ny utvecklingspartner i Grönvit hållbarhet
Publicerad: 2020-09-18
Grönvit hållbarhet
Energibolaget Öresundskraft AB engagerar sig i Rögles hållbarhetsarbete och går in som utvecklingspartner i Grönvit hållbarhet för säsongen 2020-21. Därmed blir Öresundskraft en av föreningens främsta partners i arbetet med att bidra till ett mer hållbart samhälle. Tillsammans med övriga utvecklingspartners bildar man ett starkt nätverk med större möjlighet att göra skillnad.

– Vi har en affärsidé om att skapa morgondagens hållbara samhälle, idag. De utmaningar världen står inför är monumentala och tiden är knapp. Då inser vi att vi behöver arbeta tillsammans med andra för att hitta lösningar, vi kallar det #tillsammansför17 som anspelar på FN:s 17 globala mål för hållbar utveckling där just mål 17 handlar om partnerskap och genomförande. Grönvit hållbarhet är en klockren partner som fokuserar på att göra saker snarare än att prata. Lite snack, mycket verkstad helt enkelt. Alla aktiviteter vi gör är till för att lämna en bättre värld efter oss till ungdomarna, säger Anders Lundblad, varumärkesstrateg på Öresundskraft.
Öresundskraft är ett företag som vill ta ansvar för miljö och samhälle och bidra till miljön och människors livskvalitet. Företaget har engagerat sig i en rad aktiviteter och organisationer och gärna med ungdomar i centrum. Rögle BK har en starkt växande ungdomsavdelning där man under förra säsongen hade mer än 500 flickor och pojkar som var aktiva i föreningens ungdomsavdelning. Genom Grönvit hållbarhet utbildas alla aktiva medlemmar till hållbarhetsambassadörer.
– Vi på Öresundskraft vill göra skillnad på riktigt. Tillsammans med Grönvit hållbarhet kan vi bli en drivande kraft och skapa kunskap och medvetenhet om vår tids viktigaste fråga – hållbarhet – och få andra att agera också. Vi hoppas kunna skapa positiva förebilder och komma med konkreta tips och råd för hur vi alla kan bidra till att lösa klimatutmaningarna, det är tillsammans vi kan nå resultat/göra skillnad på riktigt. Utmaningarna är många och tiden är knapp, säger Anders Lundblad.

Christian Sandell, försäljningsansvarig i Rögle BK, är glad över att få in Öresundskraft som utvecklingspartner i Grönvit hållbarhet.
– Att Öresundskraft går in som utvecklingspartner i Grönvit hållbarhet är väldigt glädjande och det stärker ett redan starkt nätverk ytterligare. Öresundskrafts varumärke, vision om att tillsammans göra skillnad och samhällsengagemang riktat speciellt mot barn och ungdomar kommer att stärka vårt arbete i Grönvit hållbarhet och skapa ännu större möjligheter för oss att ta ett ännu större socialt och miljömässigt ansvar i regionen, säger Christian Sandell.

Öresundskraft är ett svenskt energibolag i Öresundsregionen som ägs av Helsingborgs kommun. Kärnverksamheten är försäljning och distribution av energi samt försäljning av bredband och servicetjänster till konsumenter och näringsidkare. Bolagets samhällsengagemang ska gynna hela samhället och bland annat bidra till FN:s 17 globala mål för hållbar utveckling med speciellt fokus på mål 17 (genomförande och partnerskap) och mål 11 (hållbara städer och samhällen) i kombination med mål 3 (god hälsa och välbefinnande) samt mål 5 (jämställdhet). Därför #tillsammansför17.

Grönvit hållbarhet: Rögle BK har länge tagit ett stort ansvar i det lokala samhället genom att vara en förening som sysselsätter och engagerar såväl barn och ungdomar som vuxna inom ishockeyn. För att ytterligare stärka banden till invånarna i allmänhet och barn och ungdomar i synnerhet lanserades Grönvit hållbarhet som ett samlingsnamn för de samhällsinsatser föreningen bedriver vid sidan av isen. Inom ramarna för Grönvit hållbarhet genomförs projekt och aktiviteter inom två definierade arbetsområden: Det gröna, som symboliserar miljömässig hållbarhet, och det vita, som symboliserar social hållbarhet. Genom kraften i vårt varumärke vill vi medverka till att fler barn och ungdomar blir en del av en hållbar framtid.
En rad aktiviteter genomförs inom ramarna för Grönvit hållbarhet, bland annat får förskolor i regionen besök av klubbens A-lagsspelare, som tillsammans med barnen skapar inspirerande aktiviteter för en bättre miljö. I vintras arrangerade man en jobb-mässa i Catena Arena i nära samverkan med Ängelholms kommun där näringsliv och arbetssökande sammanfördes. I september inleds projekt Vägvalet som ska hjälpa fler nordvästskåningar att komma ut i arbetslivet.
Läs mer om Grönvit hållbarhet på www.gronvithallbarhet.se