Schira: "Vi visade vad vi är kapabla till"
Publicerad: 2017-11-22
Inför match
Storsegern hemma mot Örebro på tisdagskvällen var en skön upplevelse för Röglespelarna. Men på onsdagen var man tillbaka på jobbet - medvetna om att mycket hårt jobb återstår.

– Vi spelade med härlig energi och glädje. Vi visade vad vi är kapabla till men nu behöver vi hitta ett sätt att göra det om och om igen. Match efter match, det är dags i morgon igen, säger rutinerade backen Craig Schira efter onsdagens träningspass.

Det har varit en turbulent och omskakande höst i Rögle. Craig Schira, ny back från Luleå inför den här säsongen, har imponerat på isen men har ändå fått se sitt lag fastna i SHL-tabellens botten.
Sportchef och huvudtränare har bytts ut, på måndagen den här veckan klev tvillingarna Chris och Cam Abbott in i Lindab Arena som ny sportchef respektive huvudtränare och förändringens vindar kändes i korridorerna.
– De har kommit in med ett tydligt budskap. De har varit tydliga med vad de vill och att det är upp till oss att hänga på. Det känns bra. Vi kan inte göra något åt det som hänt utan lägger det bakom oss och tittar framåt, säger Craig.

En av förändringarna var att ändra om bland lagets kaptener till Örebro-matchen. Ted Brithén hade befriats från C:t och istället körde man med tre assisterande kaptener.
– Det är mitt beslut. Ted är en mycket bra spelare men ska inte behöva känna tyngden av vad det kan innebära att vara kapten. Han är en av landets bästa spelare och behöver friheten för att kunna vara det, säger Cam om beslutet.

Daniel Widing och Ludvig Rensfeldt har kvar sina A och Craig Schira är ny assisterande kapten.
– Jag är stolt över att få bära ett A. Jag accepterar vilken roll man än tilldelar mig och vill vara med och hjälpa till med det som behövs, säger Craig.

Onsdagens träning genomfördes på nytt i högt tempo, intensitet och mycket skridskoåkningar och tävlingsmoment. I morgon väntar bortamatch mot Frölunda.
– Vi hade en annorlunda attityd till matchen i tisdags och ska ha det till Frölunda-matchen också. Men det kommer att bli en helt ny utmaning, Frölunda är ett bra lag och Scandinavium är en härlig arena att spela i. Det ska bli riktigt intressant, säger Craig.

Vad gäller tillgängliga spelare så saknades följande sex spelare på träningen i dag: Ville Kolppanen, Almen Bibic, Kevin Gagné, Filip Karlsson, Sebastian Collberg och Daniel Widing.
Daniel Widing är närmast spel, sjuk i går men lite bättre på onsdagen.
– Vi tar besluten om laget på torsdagen, säger Cam Abbott.
Rögle stannar i Göteborg efter matchen i morgon, tränar i Göteborg på fredagen och åker sen vidare till Stockholm och lördagskvällens match på Hovet mot Djurgården innan man åker hem.