Rögle redo för första träningsmatchen
Publicerad: 2017-08-10
A-lag
Efter fyra dagar på is är det dags för första träningsmatchen. Rögle drar till Småland och Tingsryd för säsongens första träningsmatch på fredag kväll.

– Det är inte ofta som jag varit med om att ha en träningsmatch redan första veckan. Men vi har ändrat på en del saker i år och försöker ha ett lite annorlunda upplägg. Jag tror det kan bli bra, säger Rögles tränare Anders Eldebrink.
Frågan är hur långt man kommit i sina förberedelser efter bara fyra träningsdagar på is.
– Det återstår att se. Men vi har jobbat hårt på vissa saker i vårt spel och det ska bli spännande att se hur det ser ut i matchsituation, säger Anders.

Vad är det för typ av Rögle som Eldebrink och hans tränarkollegor vill se i vinter då?
– Vi vill förändra vissa delar i vårt spel med och utan puck. Vi vill äga pucken mer, våra backar ska hitta forwards med fart framåt. Vi vill komma samlat i offensiven och använda farten även i arbetet hemåt. Vi har jobbat mycket med de här bitarna under de första träningarna, berättar Anders.

Försäsongen innehåller totalt sju träningsmatcher. Efter Tingsryd i morgon kväll väntar en turnering i Köln i Tyskland nästa vecka då man spelar tre matcher på lika många dagar - finske anfallaren Juhamatti Aaltonen deltar i Köln-turnén.
Därefter återstår tre matcher på svensk mark, varav en hemma i Lindab Arena (mot Troja den 7 september) innan seriepremiären lördag 16 september.
– Jag tycker sju matcher är lagom.

Självklart är många nyfikna hur man formerar laget. Klart är att anfallarna Juhamatti Aaltonen och Daniel Widing inte är med. Dessutom vilar backen Jesper Williamsson.
Finske målvakten Ville Kolppanen vaktar målet. Man tar bara med sig tolv forwards.
– J20 spelar samtidigt och jag ser hellre att man spelar en hel match där än får lite istid med oss, säger Anders.

Så här ser Rögles formationer ut mot Tingsryd fredag kväll:
Målvakter: Ville Kolppanen (Emil Kruse).
Backparen: Alexander Younan-Craig Schira, Alen Bibic-Cade Fairchild, Almen Bibic-Kevin Gagné, Samuel Jonsson.
Kedjor: Edwin Hedberg-Ted Brithén-Mathias From, Bryan Lerg-Jack Connolly-Taylor Matson, Ludvig Rensfeldt-Simon Ryfors-Sebastian Collberg, Daniel Sylwander-Filip Karlsson-Linus Sandin.