Bokks galna målform håller i sig
Publicerad: 2020-01-21
Efter match
I höstas gick det mesta emot och målen och assisterna uteblev. Fast nu verkar allt äntligen ha vänt för Rögles tyske forwardstalang Dominik Bokk som åter igen kom med i målprotokollet när Rögle vann över Skellefteå med 4-0 i Catena Arena.

När säsongen inleddes i september var förväntningarna ganska högt ställda på det unga tyska nyförvärvet Dominik Bokk. Efter några säsonger i Växjö skulle han nu ta nästa steg i Rögle. Hösten blev dock inte alls som han hade tänkt sig och han hade svårt att hitta sitt spel. Målen och poängen trillade inte in och visst funderade han en del.
– Det har tagit längre tid än jag trodde att anpassa mig här i Rögle. I Växjö spelade vi på annat sätt och det har varit en omställning för mig att lära mig hur Rögle spelar. Tycker dock att det känns bättre och bättre och särskilt då de senaste matcherna, förklarar Dominik Bokk och berömmer även sina kedjekamrater Simon Ryfors och Dennis Everberg:
– Vi har gjort några matcher nu tillsammans och speciellt i lördags uppe i Örebro kändes det väldigt bra. Det känns som att vi har kemi och kompletterar varandra bra. Dennis vinner mycket puckar, Simon bygger upp spelet och jag har haft turen att sätta några mål nu.

En annan starkt bidragande orsak till att Bokk just nu verkar göra mål på varje skott han får på mål är troligtvis också hans lyckade junior-VM med Tyskland under jul- och nyårshelgen. I det laget hade han en ledande roll och förväntades dra ett tungt lass. Han gjorde en hel del mål under turneringen och bidrog starkt till att Tyskland lyckades hålla sig kvar i A-gruppen.
– Jag tror att det var nyttigt för mig att komma iväg på junior-VM och försöka att hitta självförtroendet igen. Skönt att jag har lyckats att ta med den målformen och det spelet därifrån med hem igen. Det är trots en annan sak att göra mål i SHL än i junior-VM, säger han och berättar sen om hans 3-0-mål mot Skellefteå som bar en målskytts signum:
– Vinkeln var inte den bästa men jag försökte att få den på mål. Jag tror att målvakten blev lite överraskad att jag sköt i det läget och det var skönt att se pucken gå in. Inte alls säkert att det skottet hade gått in i höstas.

Bortsett från Bokks fina insats gjorde hela laget en av de stabilaste insatserna på ett bra tag. Trots att Skellefteå hade mycket spel i numerärt överläge kunde Rögle freda sitt mål på ett säkert vis och segern kändes aldrig i fara.
– En bra match av oss i 60 minuter och det kändes som att vi verkligen var med från start i kväll. Vi fick exakt den matchbild vi ville ha och nu ska vi bara fortsätta så här också, summerar han matchen och blickar framåt mot just fortsättningen och resten av den matchtäta vecka laget är inne i:
– På torsdag mot Linköping bara måste vi ta tre poäng. Där måste vi visa att vi kan spela bra även mot lagen i botten av tabellen. HV71 på lördag blir en annan match men säkert kul med mycket folk på läktarna. Det kan bli en tuff match men håller vi oss till vårt spel har vi bra chanser att vinna. Tror det kan bli en bra vår för oss och vi har vad som krävs för att gå långt i ett eventuellt slutspel.

Patric Andersson