Glimmenvall gläds och hoppas fler har tålamod
Publicerad: 2018-06-19
Rögle BK
Juniorernas sportchef, förre elitspelaren Daniel Glimmenvall, är både stolt och glad över utfallet för klubbens 98:or. Samtidigt hoppas han att vårens succéspelare, Olle Liss, ska bli en morot för de yngre spelarna.

– Som ung hockeyspelare drömmer du alltid om att nå SHL och NHL. Det är naturligt och bra. Men det är viktigt att ha tålamod. Även om du inte har förverkligat drömmen om ett A-lagskontrakt med Rögle när junioråren går mot sitt slut så är inte karriären över. De allra flesta är inte redo för det när de är 20 år. Olle Liss är ett lysande exempel på det, han jobbade hårt i sex seniorsäsonger innan SHL-chansen kom, säger Daniel.
Han fortsätter:
– Det finns en rad olika vägar att gå för att nå sin dröm. Vi försöker guida och informera killarna om det i ett så tidigt skede som möjligt.

Lucas Elvenes, Timothy Liljegren, Simon Ryfors, Mathias From och Samuel Jonsson är några av klubbens juniortalanger som tagit steget från juniorlag rätt in i A-lagsverksamhet de senaste åren. Ett stort och svårt steg att ta.
Daniel tror att fler av klubbens juniorspelare kan spela på allra högsta nivå om de bara har tålamod och fortsätter med seniorhockey efter juniortiden.
– För några år sedan sågs det som fult att en juniorspelare från högsta juniorserien skulle behöva spela div 1, det var bara SHL och allsvenskan som gällde. Nu börjar det bli en vardag och ses som nästa steg i utbildningen. Därför är vi glada att flera av våra juniorspelare i år väljer att gå denna väg, säger Daniel.

Fyra sistaårsjuniorer (Isac Jernberg, Johan Zarwel, Adam Swärdh och Casper Andersson) kommer att spela i HHC under Tim Brithéns ledning kommande säsong. Dessutom kommer juniormålvakten Joel Svensson att lånas ut under säsongen till HHC för att skaffa sig seniorrutin.
– Det här är en bra lösning för alla parter. Tim får killar som är vana att träna hårt, vill fortsätta utvecklas och vill bli bättre. Killarna får en tränare som har tålamod, gillar ordning och reda samt vill träna hårt. Inom några år är jag säker på att flera av killarna som går till division 1 kommer leta sig tillbaka till Rögle, säger Daniel.

Ytterligare en Röglejunior, Hugo Klippfors, återvänder till Halmstad som han lämnade som pojklagsspelare.
– Jag tycker det här visar att vi har ett fungerande kretslopp i nordvästra Skåne med spelare som gått till Rögle BK i samband med hockeygym och sen återvänder till klubbarna för att spela seniorhockey med en bra hockeyutbildning i ryggsäcken för att fortsätta sin utveckling på rätt nivå, avslutar Daniel.