"Alltid bra tryck på hemmamatcherna"
Publicerad: 2019-04-11
Intervju
Han var med och stod pall för publiktrycket i en elektrisk slutspelsmatch i Rögles hemmaborg för några veckor sedan. Nästa säsong får Anton Bengtsson publiken i ryggen – något han redan nu ser fram emot.

– Det har ju alltid varit bra inramning i matcherna där nere men när vi möttes i åttondelsfinalen i returen. Vilket tryck det var! Man hörde knappt vad man tänkte och Rögle fick en grym start. Det var häftigt, säger Anton Bengtsson.

Anton är Rögles första nyförvärv inför den kommande säsongen. När Rögle och HV71 möttes i slutspelet i mitten av mars tillhörde Anton den vinnande sidan – med två raka segrar efter att ha vänt 0-3-underläge i första till seger med 4-3 i sudden.
– Det var bra matcher, Rögle hade lite otur med skador och fick gå ganska hårt på få spelare och orkade inte riktigt. Vi får se till att det blir fler matcher nästa vår, säger Anton.
Anton är född och uppvuxen i Nässjö och gick till HV71 när han kom upp i J20, redan andra året slog han sig in i A-laget och har sedan dess varit bofast i Jönköpingsklubbens SHL-lag och har bland annat spelat sju raka SM-slutspel där guldvåren 2017 är största framgången.
Nu väljer alltså Anton att lämna Småland och flytta ned till Skåne och Ängelholm. I HV lämnar han pappa Agne som är klubbdirektör i klubben han nu lämnar.
– Ja så blir det. Jag kände att det var dags att pröva något nytt och testa mina vingar någon annanstans. Jag har haft en bra dialog med Chris (Abbott, sportchefen) som jag känner sen vi spelade ihop i HV och jag har verkligen känt att Rögle har velat ha mig och vill satsa på mig.
– Jag tycker Rögle är inne på en spännande resa. De två senaste åren har man tagit rejäla kliv. Man var nära att ta en kvartsfinalplats direkt i år trots en riktigt dålig start på säsongen.

Han har ganska bra koll på sitt nya lag efter alla möten de senaste åren – och i omklädningsrummet finns en del bekanta ansikten från HV71 (Brithén, Williamsson och Erik Andersson).
– Som jag nämnde innan, det är alltid mycket folk på hemmamatcherna och bra tryck, det är en rolig arena att spela i. Sen gillar jag sättet man vill spela på, det tror jag passar mig.
Hur beskriver du dig själv som spelare?
– I grunden är jag en hårt jobbande tvåvägscenter, defensiven är min starka sida och har potential att utveckla min offensiva del vilket jag vill.
Rutinen från slutspel blir en viktig egenskap som han tar med sig ner till Ängelholm:
– Jag har samlat på mig mycket erfarenhet, jag har varit med att vinna och vet vad som krävs för att lyckas, det är något jag kan ta med mig.

Anton vilar upp sig lite just nu efter den hårda kvartsfinalserien mot Färjestad men ser sen fram emot att flytta ner till Ängelholm:
– Det ska bli kul att komma ner och träffa alla och börja träna. Sen har jag förstått att det är fina omgivningar och gott om bra golfbanor, det är något jag gärna upptäcker när det inte är hockeysäsong, avslutar han.