Slagläge för U16 i SM-kvalet
Publicerad: 2020-02-28
U16
Två gånger om var man i tvåmålsunderläge, två gånger om tog ett mål i periodens sista sekunder in Rögle i matchen igen. Nu har Rögle slagläge i kampen om en plats i SM-slutspelet.

Gästerna var bara minuten ifrån att få gå till pausvila med tvåmålsledning vid bägge periodpauserna, men Rögle spurtade starkt. I första perioden kunde Natanael Lindholm (bilden) först reducera med 1:01 kvar att spela, innan Lars Petter Eckholm kvitterade med enbart nio sekunder kvar till paus - bägge målen i powerplay.
Scenariot var likartat i mittenakten. Förvisso fick Växjö med sig en uddamålsledning in till omklädningsrummet, men den här gången var det bara sju sekunder från att ha varit två. Jonathan Larsson reducerade dock på periodens sista skott, ett avslut som gick in via ribban.

I tredje periodens upptakt var det Rögle som ville mest. Hemmalaget hade först ett jätteläge att kvittera, men gästernas målvakt fick ut plocken och räddade ett till synes givet mål. Jonathan Larsson vann dock den efterföljande tekningen till Oliver Casselsten som kvitterade, sedan pucken just orkat sig över mållinjen efter att ha prickat både stolpe och målvakt.
Hampus Pålsson gav sedan Rögle ledningen för första gången i matchen på straff, sedan en bortaspelare slashat honom i en spelvändning.

Väl i ledningen kunde Rögle kontrollera matchen. Oskar Pettersson kunde sätta 6-4 på en retur, innan sedan Hampus Pålsson fastställde slutresultatet till 7-4 i tom kasse.
– Vår lagkapten Alexander Petersson slår an tonen för oss idag. Jag tror inte han förlorar en närkamp på hela matchen, berömmer Rögletränaren Linus Karlsson.

Segern innebär att Rögle nu har två möjligheter att ta sig vidare till det hägrande USM-slutspelet. Redan på lördag kan man säkra platsen med en vinst i Växjö. Skulle hemmalaget lyckas kvittera matchserien, spelas en tredje och avgörande match på söndag.

Andreas Ljunggren