Fördubbling av aktiva i Rögle Team Tjejer
Publicerad: 2020-04-14
Rögle Team Tjejer
Flickhockeyn i Rögle fortsätter att växa så det knakar. Under Rögle Team Tjejers andra säsong har antalet aktiva spelare fördubblats, från 20 till 40 spelare. Det är en bra grund som lagts och ansvarige Ellinor Rydell är optimistisk inför framtiden.

– De två första åren har gått över förväntan, framförallt när det gäller antalet aktiva tjejer men också för den otroliga respons vi har fått för vår verksamhet. Det gäller allt från när vi hade paushockeyn med varma ord från publik och fler följare på sociala medier, till företag som vill följa oss på vår resa och en klubb som står bakom tjejsatsningen till 100 % med allt vad det innebär, säger Ellinor Rydell och fortsätter:
– Jag ser alla möjligheter till att vi kommer växa ännu mer framåt också, för allt ger hela tiden ”ringar på vattnet”. Vi hade en stadig tillströmning av nya som ville prova på under hela säsongen, ända fram till slutet, säger Ellinor Rydell.

Det är nu en månad sedan som säsongen tog slut. Precis som för alla andra blev det ett väldigt snöpligt och abrupt slut på säsongen grund av coronapandemin för Rögle Team Tjejer som annars var mitt i förberedelserna för att åka iväg och spela matcher som avslutning på issäsongen:
– Ja, det var lite trist. Vi skulle åka på en tjejcup i Jönköping som HV71 arrangerade samt möta Varberg i en träningsmatch som har ett nystartat flicklag. Men det är bara att ta nya tag.

Det var inför säsongen 18/19 som Ellinor Rydell drog igång tjejhockey i Rögle och redan första säsongen bildades en stabil träningsgrupp på 20 aktiva. Alla 20 fortsatte den gångna säsongen och under året har träningsgruppen fördubblats, till 40 stycken. Spelarna är mellan 5 och 14 år.
– En del av tjejerna spelar även med ett pojklag i föreningen vilket är bra. Det är en utmaning att ha så många i en träningsgrupp men vi löser det med mycket stationsträning, säger Ellinor.
Första året avslutades med en träningsmatch – under 19/20 har utbytet av matcher utökat och man har dessutom varit iväg på en cup.
– Man märker att suget efter att spela match är stort och vi kommer att försöka få till fler matcher och cuper nästa säsong, fast det handlar också om att få ihop tid och ekonomi. Jag tänkte även se om vi kan få till ett möte med de klubbar som jobbar med flickhockeyn i Skåne och att vi kan få till ett samarbete till nästa säsong med någon typ av poolspel eller liknande.

Det är en stabil grund som lagts för flickhockeyn i Rögle. Och Ellinor ser gärna att fler kommer och provar på – när väl verksamheten startar igen.
– Tjejerna längtar efter att träffas och träna tillsammans igen. Vi får se vad som händer framöver när vi kan börja igen.
Planerna på en tredje isyta välkomnas såklart av Ellinor:
– Det kommer betyda att vi kan dela upp våra tjejer i mer åldersanpassade grupper, tex yngre och äldre. Men det finns behov av förråd och förhoppningsvis en smart tanke kring omklädningsrum/duschar då vi har både flicklaget o konståkningen i föreningen.
Bilderna från träningarna är tagna veckan innan beslutet kom att ställa in resten av säsongen.