U16 tog chansen - vidare till SM-kvartsfinal
Publicerad: 2019-03-10
U16
Rögles U16-lag är klart för kvartsfinalspel i USM. Detta efter att tagit chansen i sista matchen i poolspelet och besegra hemmalaget Täby med 6-1 och därmed knipa kvartsfinalbiljetten på bättre målskillnad än just Täby och AIK.

– Det känns fantastiskt bra just nu. Nu är vi topp 8 i Sverige och jag är så glad att vi tog chansen och skönt att det lossnade för oss, säger en glad tränare, Linus Karlsson.
Efter två inledande förluster i poolspelet i Täby var utgångsläget tufft för Rögle. Men efter att Linköping besegrat AIK tidigare på söndagen så blev matchen mot Täby på söndagen helt avgörande för vilket lag som skulle göra Linköping sällskap vidare till kvartsfinalspelet om två veckor.

Rögle behövde vinna med tre måls marginal fört att passera Täby.
– Vi delade upp matchen i tre perioder, vann vi bara varje period så var det klart. Killarna antog utmaningen på bästa sätt, vi spelade med självförtroende från start och fick utdelning. De satte laget före jaget, säger Linus.
Rögle rivstartade och vann första perioden med hela 4-0 och kunde sen kontrollera matchen och vann till sist med 6-1.
– Vi gick ut och satte hög press direkt och tog puckarna mot mål. Vi spelade med självförtroende, täckte skott och spelade väldigt uppoffrande, säger Linus.

Kvartsfinalspelet kommer för Rögles del att bli i Örnsköldsvik där man ställs mot Modo, Örebro och Almtuna.
– Vi har mött och besegrat Örebro tidigare. I övrigt så ska vi kolla in motståndarna lite noggrannare framöver. Men spelar vi vår bästa hockey, som vi kan, så kan vi gå hela vägen. Vi försöker spela hockey hela tiden och får beröm för vårt kreativa spel från olika håll och det är kul att höra, säger Linus.
Målskyttarna mot Täby var Jonathan Thomsson 2, Hugo Persson, Jac Sennow Johansson, Jacob Johansson och Erik Pålsson.