Kickoff för Vägvalet i Catena Arena
Publicerad: 2020-09-16
Grönvit hållbarhet
På tisdagen hade Projekt Vägvalet sin kickoff. Det blev en heldag i Catena Arena där samtal och föreläsningar blandades med konkreta övningar där deltagarna motiverades att ta för sig och våga för att nå sina mål.

Sedan Gripenstiftelsen gav anslag till Projekt Vägvalet strax innan sommaren har Rögle BK och Arbetsmarknadsenheten på Ängelholms kommun inlett ett samarbete med fokus på grupper som står extra långt ifrån arbetsmarknaden. I projektet samverkar vi med ESF-projektet StepIN för att rusta och matcha långtidsarbetslösa med företag ur näringslivet. Men första steget är att boosta deltagarna genom en rad motivationshöjande aktiviteter, för att säkerställa ett långsiktigt och hållbart resultat.

Vägvalet är ett av projekten i den sociala verksamheten inom Grönvit hållbarhet. Planen sträcker sig över knappt tre år. I projektet samverkar Rögle BK med kommun och näringsliv för att skapa nya vägar mellan arbetssökande och företag med rekryteringsbehov.

– Vi är väldigt tacksamma och glada över bidraget från Stiftelsen Gripen som möjliggör projektet och det känns jättebra att vi är i gång nu, säger säger Jacqueline Rosberg som är ansvarig för verksamheten i Grönvit hållbarhet.

Vad kan Rögle BK bidra med?
– Vi har en fantastisk möjlighet att öppna nya dörrar och göra skillnad för dessa individer tillsammans med våra partners. Dessutom har vi helt rätt kompetens i vår organisation för att hjälpa individerna att förstå sambandet mellan en hälsosam livsstil och framgång på arbetsmarknaden. Välmående - både fysiskt och psykiskt - är en förutsättning för att lyckas. Mår vi inte bra inombords blir det ännu tuffare att hitta ett arbete, säger Jacqueline Rosberg.

Projektet riktar sig till alla mellan 16-64 år som befinner sig utanför arbetsmarknaden. Målsättningen är att få deltagarna i projektet till någon form av sysselsättning för att successivt slussa in dem i en självförsörjande tillvaro. Deltagarna får bland annat möjlighet att stifta bekantskap med chefer från Rögle BK:s företagsnätverk, men medverkar även i olika motivationshöjande aktiviteter.

I går arrangerade Grönvit hållbarhet en kickoff för den första gruppen i projektet. Det blev en heldag på våra faciliteter i Catena Arena, ledd av Magnus Lennartsson som är mental coach till Rögle BK och vanligtvis jobbar med vår juniorverksamhet och A-laget.

– Magnus vet vad som krävs för att motivera och vägleda människor till att nå sina mål. Dagen blev en perfekt blandning av samtal, övningar och konkreta verktyg att ta till för att hitta det där inre drivet, säger Jacqueline.

Var det en lyckad kickoff?
– Mycket. Det var häftigt att se hur deltagarna växte och vågade ta för sig under dagen. Jag är riktigt imponerad av deras mod, snacka om att kliva utanför sin egen comfort zone och vara öppen för nya möjligheter!

Magnus Lennartsson kommer att träffa deltagarna under fler tillfällen för att följa upp och jobba vidare med bland annat självkännedom och motivation. Kickoffen avslutades med ett Crossfit-pass hos vår granne, Crossfit Ängelholm, lett av en personlig tränare. Träningsformen visade sig tilltala de flesta i gruppen.

– Crossfit-passet blev en konkret sammanfattning av dagens samtalsämnen. Ha ett öppet sinne för främmande situationer, våga prova och gör din egen resa efter dina egna förutsättningar, berättar Jacqueline.

Deltog ni själva i passet?
– Självklart! Vi gör det här tillsammans, det vill vi förmedla till deltagarna. Hur skulle det se ut om vi bara satt bredvid och iakttog?

StepIN är ett arbetsmarknadsprojekt finansierat av Europeiska Socialfonden, ESF. Projektägare är Arbetsmarknadsenheten, Ängelholms kommun.