Rögle nollade Örebro
Publicerad: 2018-10-11
SHL
Det blev en riktig thriller när Rögle tog säsongens första seger. Ett vilt kämpande Rögle med en storspelande Justin Pogge i målet kunde besegra Örebro med 2-0 (1-0, 0-0, 1-0) och därmed få en efterlängtad trepoängare.

Det var hemmalaget Rögle som inledde matchen bäst. Redan efter knappt tre minuter låg ledningspucken i Örebros mål. Backen Jonas Ahnelöv smög upp och efter fint förarbete av Taylor Matson och Linus Sandin bakom Örebro-målet kunde Jonas få ett bra skottläge. Hans skott letade sig in mellan benen på Örebros målvakt Eero Kilpeläinen.
För första gången den här säsongen var Rögle i ledningen. Det blev inte mer mål i perioden även om båda lagen hade chanser.

I andra skapade Rögle flera fina chanser att utöka ledningen. Leon Bristedt (i boxplay), Daniel Zaar och Taylor Matson hade alla jättechanser men skotten i öppet läge träffade Örebro-keepern.
Tempot i matchen var högt. När Kodie Curran åkte ut för andra gången i matchen skapades det tryck mot Röglemålet. Justin Pogge i hemmamålet var bra och svarade för flera fina räddningar.
I periodens slutsekund utbröt ett rejält bråk vilket slutade i fyra utvisningar vardera för lagen - men ändå spel 5 mot 5.

Det blev en nervös tredje period, inte minst för hemmafansen i Lindab Arena. Med tre och en halv minut kom sköna 2-0. Duktige Daniel Zaar drog upp ett anfall och sköt, målvakten räddade men returen tog på Leon Bristedt och in i Örebros mål.
Örebro tog ut målvakten med drygt två minuter kvar men man drog på sig en utvisning och Rögle fick avsluta matchen i powerplay.
Det blev inga fler mål och Rögle kunde fira med fansen efteråt.