Ny tung uddamålsförlust för Rögle
Publicerad: 2017-01-21
Match
Rögle svarade för en ny tapper kämpainsats men räckte inte riktigt ända fram borta mot Linköping. Linköping gjorde två power play-mål och vann med 2-1.

Det blev en spelmässigt ganska jämn första period. Båda lagen hade sina chanser att ta ledningen.

Det var hemmalaget Linköping som tog ledningen. I power play kunde en helt omarkerad Niklas Fogström raka in en retur efter knappt tolv minuters spel.

Rögle kvitterade drygt två minuter senare. Sebastian Collberg sköt, hemmakeepern Marcus Högberg men returen gick ut till Felix Schütz som snyggt lyfte upp pucken i nättaket från nära håll.

I andra perioden tog Linköping över mer av spelet, Rögle blev långt ute på isen och det utnyttjade hemmaspelarna som många gånger ganska enkelt kunde komma in i anfallszon i hög fart.

Rögles målvakt Anders Lindbäck svarade för en ny stark insats mellan stolparna. Han svarade för en rad imponerande räddningar på både närskott och frilägen.

Hemmalaget skulle till sist överlista Lindbäck. Men det krävdes power play igen. Cade Fairchild satt utvisad när Garrett Roe satte 2-1 med ett tungt slagskott upp i bortre krysset. Linköpings andra pp-mål på två möjligheter.

Tredje perioden inleddes med ett nytt numerärt underläge för Rögle men det här klarade man av och tog därefter över spelet.

Man tryckte tillbaka hemmalaget och låg på för en kvittering. Med fyra minuter kvar fick Rögle chansen i power play men fick ingen ordning på spelet.

Med minuten kvar togs Lindbäck ut ur målet och man spelade med sex utespelare. Rögle tryckte på men fick inte in kvitteringspucken utan det blev en ny uddamålsförlust.