Förlust för Rögle i Växjö
Publicerad: 2017-01-26
SHL
Rögle lyckades inte bryta trenden i bortamötet mot Växjö. Rögle inledde riktigt lovande men orkade inte hålla upp spelet utan föll med 2-4 i Vida Arena.

Rögle stod inför en tuff utmaning när SHL:s mest formstarka lag, Växjö, stod på andra sidan. Hemmalaget Växjö jagade sin elfte raka seger den här kvällen.

Rögle öppnade dock matchen på samma sätt som man avslutade tisdagens match mot Djurgården. Med mycket skridskoåkning och hög forechecking där spelarna kuggade i varandra gjorde att hemmalaget aldrig fick någon ro i sina uppspel.

Drygt fem minuter var spelade när Rögle tog ledningen. Målskytt: backen Almen Bibic som smög upp vid bortre och satte pucken högt i nättaket bakom hemmakeepern Joacim Eriksson. Edwin Hedberg och Ludvig Rensfeldt svarade för ett snyggt förspel.

Rögles 1-0-ledning efter första var inte orättvis. I andra tog Växjö över spelet allt mer, Rögle hamnade djupt ner i egen zon vid flera tillfällen och Rögles målvakt Anders Lindbäck fick en hel del att göra.

Efter knappt nio minuters spel fick Lindbäck ge sig, Ville Leino slog in en retur sedan Röglemålvakten först tagit två direktskott från nära håll. Efter 15 minuter gjorde hemmalaget 2-1 sedan Rögle tappat pucken i ett uppspel och Emil Pettersson gjorde inget misstag när han kom fri.

Äen om Växjö hade ett spelövertag skapade gästerna en del chanser. Taylor Matson var helt fri men sköt över och Ludvig Rensfeldt kunde gjort mål i power play men hemmamålvakten räddade med yttersta skridskospetsen.

Rögle fick chans i power play tidigt i sista, Bryan Lerg åkte rakt genom hemmaförsvaret men Joacim Eriksson räddade hans avslut från nära håll.

Istället kom kallduschen, 3-1. Rögle tappade pucken i egen zon och Olli Palola sköt direkt förbi Lindbäck efter drygt fyra minuters spel.

Röglehoppet tändes när drygt fem minuter återstod av matchen. Felix Schütz reducerade till 2-3 i power play efter snyggt förspel av Cade Fairchild och Jack Connolly.

Men med knappt två minuter kvar avgjorde Växjö, Ville Leino lämnades omarkerad framför mål och styrde in 4-2 för hemmalaget.

För Rögle väntar nu två hemmamatcher mot seriens båda topplag, först Frölunda på lördag kväll och därefter Växjö igen på tisdag.