Roman Will: "Vi är ett bra team"
Publicerad: 2020-01-22
Inför match
Rögle är mitt i en intensiv vecka med match varannan dag. Det innebär lite kortare träningar men med hög fokus och intensitet. Målvakten Roman Will var som vanligt tidigt på plats, dagen efter att han höll säsongens tredje nolla i 4-0-segern över Skellefteå. Och som vanligt väldigt ödmjuk: "Det är lagets förtjänst, inte min", säger han.

Efter några mindre lyckade matcher har Rögle hittat rätt igen. Lördagens seger borta mot Örebro följdes upp med en stabil 4-0-viktoria hemma mot Skellefteå på tisdagskvällen. Roman Will vaktade målet och noterades för säsongens tredje nolla och är tvåa i ligans räddningsprocent. Den tjeckiske målvakten vill dock inte prata så mycket om sin egen insats.
– Målvaktens insats går hand i hand med lagets prestation. De spelade bra, blockade massor av skott och såg till att motståndaren fick ta avslutningar från sämre lägen vilket underlättade för mig. Några räddningar var viktiga men det är mitt jobb att stoppa pucken, säger Roman.
Den 27-årige burväktaren kom till Rögle inför den här säsongen och har tidigare spelat i tjeckiska ligan samt AHL (och även en match i NHL). Han stortrivs i SHL:
– Jag sa innan att jag rankade SHL som en toppliga i Europa och det är precis som jag förväntade mig. Det är en snabb liga, spelarna är så bra och jag utvecklas hela tiden. Jag är jätteglad över att vara här, säger han.

Att laget pendlat lite under säsongen är inget som Roman tycker är så konstigt:
– Alla i det här laget vill till 100 procent vinna varje match. Vi vill komma till slutspel. Men ibland så blir det så här, jag har varit med om det i andra lag också. Det finns kvällar då en match kunde varat i 24 timmar och du får inte in pucken. Dert viktiga är att vi i gruppen känner att vi är på rätt väg. Vi är en bra grupp med spelare som antingen redan varit med och vunnit något eller är väldigt lovande. Jag tror på en ljus framtid.
Rögles målvaktspar den här säsongen, Roman och Christoffer Rifalk, bildar en av ligans bästa målvaktstandem. Och Roman hyllar sin kollega samt målvaktstränare Magnus Wennström.
– Vi är ett bra team. Vi är lite som ett eget lag i laget, vi tränar mycket ihop och stöttar varandra. Vi vill varandras bästa, oavsett vem av oss som spelar så vill vi att det går bra. Och Magnus hjälper oss att bli bättre.

Om Roman ska vakta kassen i torsdagens bortamatch i Linköping vet bara målvakterna och tränarna - det blir officiellt strax före nedsläpp. Men Rögle tränade på onsdagen - men backen Craig Schira och anfallarna Mattias Sjögren och Nils Höglander var inte med på den gemensamma träningen.
– Vi får avvakta och se hur de känner sig matchdagen. I Craigs fall är jag ganska säker på att han spelar, de andra två får vi se i morgon, säger tränare Janne Larsson.
Som annars var nöjd med träningen:
– Kort men med bra fokus. När vi spelar så tätt så får man dra ner lite på tiden men det är viktigt att det är kvalitet på det vi gör ändå.
Morgondagens motståndare Linköping bröt en lång förlustsvit i går.
– De spelar med hög fart i spelet och har en del individuellt sett skickliga spelare. De har spelat bra på sistone men inte fått utdelning. Det viktiga för oss är att vi fortsätter på vår linje och spelar vårt spel, säger Janne.
Det är som sagt en del frågetecken i laget men så här såg formationerna ut på onsdagens träning:
Målvakter: Christoffer Rifalk/Roman Will.
Backar: Kodie Curran-Samuel Johannesson, Daniel Bertov-Éric Gélinas, Erlend Lesund-Samuel Jonsson, Isac Johnsson.
Forwards: Leon Bristedt-Ted Brithén-Daniel Zaar, Dominik Bokk-Simon Ryfors-Dennis Everberg, Hampus Gustafsson-Anton Bengtsson-Taylor Matson, Erik Andersson-Kevin Wennström-Adam Edström.
Noterat: Craig Schira, Mattias Sjögren och Nils Höglander tränade på egen hand och deras medverkan bestäms matchdag. Éric Gélinas beräknas kunna göra comeback på lördag.
Niklas Hansson och Nick Sörensen fortsatt på skadelistan.