Dags för säsongens Retromatch på tisdag
Publicerad: 2021-02-17
Retromatchen
På tisdag i nästa vecka hedrar vi vår långa och traditionsfyllda historia igen. När vi möter Färjestad hemma i Catena Arena så spelar vi i retrotröjor. Förlagan till årets retrotröja användes både när man spelade på Rögle Isbana och i Vegeholms ishall. Tröjorna kommer efter matchen att auktioneras ut.

I snart 90 år har Rögle BK funnits som förening (bildades 1932) och det är 100 år sedan som folk började spela spontanbandy på dammarna ute i Rögle. Det är många personer som genom åren varit med och skapat den grönvita kultur och historia som den här föreningen är byggd av.

Rögle BK vill på olika sätt hedra och lyfta fram vår historia och retromatchen är en sådan sak.
– Även ett år med pandemi så vill vi bibehålla traditionen att spela en match i retrotröjor. Denna säsong kommer vi att spela i riktigt exklusiva tröjor som verkligen andas vår historia, säger Kari Litmanen, kommersiellt ansvarig i Rögle BK.

Förlagan till matchtröjan som kommer att användas i tisdagens hemmamatch användes definitivt i början av 60-talet, både när Rögle fortfarande spelade på naturis och även första säsongen i den då nybyggda Vegeholms isstadion, 63-64. Tröjan är vit med gröna inslag och klubbmärket på bröstet är en version av föreningens originallogga, den välkända RBK-skölden med bandyklubba och boll. Hockeysektionen i Rögle bytte dock ut bandydetaljerna mot en hockeyklubba och en puck.

Kjell-Arne Nilsson, som spelade tio säsonger i klubben på 50- och 60-talet, och fortfarande följer Rögle intensivt, uppskattar att man hedrar historien och spelarna som byggde föreningen med retrotröjan.
– Ja, det kan vara roligt. Det är så längesedan vi bar tröjan, men det ska bli kul, lovar han.

Våra dräktsponsorer har med stor givmildhet upplåtit sin plats på tröjan - allt för att få tröjan så autentisk så möjligt. Därför vill vi tacka Backahill, Motor Village, Resurs Bank, Solid försäkringar, Er-Ho bygg, Nymålat i Malmö, LP Golv, ICA Maxi stormarknader och Brännborns fastigheter.

De matchanvända tröjorna kommer att auktioneras ut i samband med matchen på tisdag, överskottet går till vår ungdomsavdelning. Håll utkik på hemsidan för mer information kring auktionen.
– Tyvärr kan vi inte välkomna alla Röglesupportrar till arenan, men vi hoppas såklart att så många som möjligt följer matchen och avnjuter årets retrotröjor.

Vi har även tagit fram ett begränsat antal replicatröjor i seniorstorlekar som säljs i Intersports butik i Ängelholm eller i webshopen. Priset är 699 kr.