Rögle redo för nedsläpp i eSHL
Publicerad: 2020-01-10
På måndag släpps den virtuella pucken för första gången för Rögles e-sportlag, då eSHL - den elektroniska versionen av SHL - drar igång med dubbelmöte mot Leksand på den digitala arenan.

I Elitserien 95 - ett TV-spel som utvecklades exklusivt för den svenska marknaden - kunde hockeyintresserade konsolspelare för första gången ta kontroll över Rögle. Spelets omslag visade en actionsekvens från en match i Ängelholms ishall, där Rögles Jörgen Jönsson försöker nå pucken framför Luleåmålvakten Erik Granqvist.

Fjorton år senare, i NHL 09, fanns klubben för första gången representerad i den internationella versionen av den populära spelserien. För NHL 18 prydde åter Röglespelare spelets framsida, då Simon Ryfors och Oscar Dansk syntes på ett specialomslag, som släpptes i begränsad upplaga.

Nu tar Rögle BK ytterligare ett steg in i e-sportsvärlden, då vi äntligen kan presentera vårt e-sportlag som kommer att representera oss i kommande eSHL!

För dem som följt e-sportscenen sedan tidigare kommer sannolikt flera av Röglespelarna att vara bekanta namn, då förra klubben Company of Geeks - som varit aktiva inom e-sport sedan 2010, och tävlat seriöst sedan 2017 - ansluter till Rögle.
– Precis som med laget som klubben ställer på isen i SHL, önskar man att kunna fylla hela laguppställningen med spelare från de egna leden. Ibland är det inte riktigt möjligt, men med Company of Geeks får vi in erfarna spelare - där tre av åtta kommer från Ängelholmsområdet - vilket blev en bra lösning, förklarar Johannes "THAREALGURU" Wallin, en av tre assisterande Röglekaptener.

Ytterligare tre spelare från närområdet tillkommer från höstens uttagningar, vilket gör att lejonparten av Röglelaget kommer att bestå av spelare med grönvita hjärtan och med rötterna i nordvästra Skåne. Alla spelarna kommer att ställa upp för klubbens färger helt på ideell basis, och totalt uppgår Rögletruppen till elva spelare - något fler än många andra klubbars - vilket kommer vara en styrka för Rögle, enligt kaptenen.
– Vi blir inte lika känsliga för eventuella avhopp, eller om någon spelare är förhindrad att spela p.g.a sjukdom eller arbete.

Intresset för det nystartade e-sportlaget är stort från Rögles klubbdirektör Daniel Koch.
– Det är en väldigt intressant satsning vi gör. Vår omvärld kräver en stor digital närvaro och detta blir ännu ett steg i den riktningen för Rögle BK. Genom att starta ett lag som representerar Rögle BK i eSHL får vi möjlighet att engagera ännu fler människor, i synnerhet ungdomar, som vi kanske inte kommit i kontakt med annars, säger Koch.

Totalt kommer 12 av de 14 SHL-klubbarna representeras i eSHL. Rögle möter Leksand i premiären, två matcher som kan ses på klubbens Twitch-kanal, med första nedsläpp 20:00.

Matcherna spelas på Playstation 4 och med spelet NHL 20. Lagen består av sex spelare per match, och klubbarna möts i dubbelmöten där matcherna spelas back-to-back. Matcherna är fristående, och varje match ger poäng individuellt. Två matcher per vecka kommer att visas av Sportbladet, medan resterande matcher sänds via klubbarnas egna kanaler. Finalspelet sker i Stockholm i februari.

Rögle BK:s lag

Goaltenders: