Gélinas första i Rögle hjälpte inte
Publicerad: 2019-03-14
Efter match
Han har haft tre ramträffar sen debuten i Rögle för någon vecka sedan. Fast i serieavslutningen hemma mot Skellefteå hittade kanadensiske backen och sena nyförvärvet Éric Gélinas äntligen målet i en match som ändå förlorades med 2-3.

Just innan transferfönstret stängde i februari värvade Rögle kanadensiske backen Éric Gélinas från KHL i hopp om att förstärka backsidan under slutspurten av säsongen.
Efter att har varit nära att hitta rätt några gånger under de inledande matcherna, efter både stolp- och ribbträffar, noterades han så för sitt första mål i Rögletröjan i serieavslutningen hemma mot Skellefteå.
Målet kom mitt i den andra perioden i powerplay och betydde 2-0 till Rögle.
En ledning som dock tappades till en förlust på 2-3 när slutsignalen gick.
– Så klart en riktigt skön känsla att få se pucken gå in och att nu ha spräckt den nollan. Fast jag måste ju vara ärlig och säga att det kanske var mitt lösaste skott sen jag kom till klubben men ibland räcker det. Jag försökte mest få pucken på mål och så nära stolpen som möjligt och den smet in precis, säger Gélinas leende efter matchen och fortsätter angående matchen och den snöpliga fölusten:
– Tyckte att vi spelade stabil hockey och skapade mycket fram till vi gjorde 2-0. Sedan skärpte Skellefteå sin defensiv och vi hade svårt att skapa fler chanser. De är ett svårt lag att möta eftersom de spelar en snabb och tuff hockey.

Ställningen var 2-2 med bara ett par minuter kvar att spela men Rögle förökte gå för tre poäng i hopp om att det skulle hjälpa att lyfta ett snäpp i tabellen.
Därför tog man ut Justin Pogge och chansade med sex utespelare men istället kunde då Skellefteå göra 2-3 i tom kasse och Rögle blev istället helt utan poäng i matchen.
Det hade dock ingen betydelse eftersom man ändå inte fick hjälp på annat håll och nu väntar åttondelsfinal mot HV71.
Med start på lördag i Kinnarps Arena, Jönköping och retur på måndag i Lindab Arena gör de båda lagen upp om en plats i kvartsfinal.
Matchen avgörs i bäst av tre matcher och en eventuell tredje och avgörande match spelas i Jönköping.
– Slutspel är ju alltid säsongens höjdpunkt och det ska bli riktigt kul att se vad vi kan göra. Fast egentligen inleddes vårt slutspel redan för tre-fyra matcher sedan så det känns som att vi redan är inne i det flowet nu, menar Éric Gélinas och trycker på att par saker inför lördag:
– Nu gäller det att vi spelar smart och säkert. Vi får inte stressa upp oss och det gäller att spela rejält vid linjerna. Det är lätt att man missar de sakerna när så mycket står på spel men kan vi fokusera på det och hålla oss kalla så kan det bära långt, avslutar en slutspelssugen Éric Gélinas.

Patric Andersson