Seger i overtime då Bristedt avgjorde
Publicerad: 2019-11-16
Efter match
Efter storförlusten uppe i Jönköping i torsdags kom Rögle starkt tillbaka och besegrade serieledande Frölunda med 2-1 på hemmais. Leon Bristedt avgjorde matchen i overtime och gav laget två viktiga poäng i toppstriden.

Rögles trend har inte sett bra ut på sistone och den klara förlusten borta mot HV71 i torsdags var så klart jobbig. Fast när regerande svenska mästarna och tillika serieledande Frölunda gästade Catena Arena två dagar senare var det ett lite pånyttfött Rögle som kom ut och tog tag i taktpinnen ganska omgående.
– Bortsett från kanske de första bytena i första perioden så tycker jag att det är vi som dominerar den första perioden. I dag kändes det som att vi hittade tillbaka lite till det spelet som gav oss framgång i början på säsongen. Vi hade en tajt defensiv och spelade samtidigt lite rakare och enklare, säger forwarden Leon Bristedt och blickar också framåt i ärendet:
– Nu gäller det att vi bygger vidare på detta och även jobbar mer på vår effektivitet. Där kan vi fortfarande förbättra oss och även sprida ut målskyttet på fler spelare.

Matchen höll ett högt tempo i stort sett samtliga ordinarie minuter. Målchanser åt båda håll skapades men två storspelande målvakter (Roman Will och Johan Mattsson) gjorde att matchen blev målsnål och efter andra perioden var ställningen fortfarande 0-0. När tredje perioden var över väntade sedan overtime efter att tredje perioden slutade 1-1. Då klev Leon Bristedt in i bilden på allvar när Rögle fick chansen i powerplay.
– Vi hade tryckt på bra där i fyra mot tre och men ändå inte fått utdelning. Då tänkte jag att jag ville försöka ta saken i egna händer. Jag höll i pucken tills det uppstod en lucka uppe i krysset. Det kändes skönt och väldigt välbehövligt efter att vi har tagit för lite poäng på senare tid, säger Bristedt och fortsätter att förklara lagets situation:
– För tillfället har vi många tunga namn borta men ändå vinner vi. Det tycker jag tyder på en stark moral och samtidigt kliver andra spelare fram och drar ett lite tyngre lass. När alla är tillbaka i laguppställningen så blir vi ännu bättre.

Vad det gäller Leon Bristedt egna form så har den legat på en stabilt hög nivå de senaste matcherna. Kanske lite i motsats till lagets form under samma tid. Dessutom vad det gäller livets utanför hockeyn så går han och flickvännen i väntans tider.
– Jag tycker att min puckkontroll blir bättre och bättre men samtidigt så försöker få upp en jämnare nivå i mitt spel. Om vi tar matchen i dag som ett exempel så försvann jag lite i andra och tredje efter en bra förstaperiod. Jag hamnar ibland lite mycket på utsida men det är något jag tar lärdom av och jobbar på att förbättra, förklarar han och avslutar sedan med status kring sitt kommande faderskap:
– Nedkomsten var beräknat till i torsdags men fortfarande har inget hänt. Man går bara och väntar på samtalet och samtidigt har jag en fantastisk och modig sambo som gör att jag kan fokusera på ishockey fram tills det ringer i telefonen. När den gör det sticker jag så klart direkt om det så är mitt i en match. Det finns viktigare saker än ishockey.

Patric Andersson