Tung start fällde Rögle på Hovet
Publicerad: 2018-09-20
SHL
En tuff start med två tidiga baklängesmål, precis som i premiären i lördags, blev för mycket för Rögle i bortamötet mot Djurgården. Hemmalaget vann till sist med 5-2.

Precis som förväntat kom hemmalaget ut i ett högt tempo och satte tryck mot Rögles mål. De första tio minuterna på Hovet är alltid viktiga att hålla emot för gästande lag.
Men Rögle fick en mardrömsstart. 1-0 till Djurgården efter en och en halv minut. Ett skott som var långt utanför egentligen styrde på Jakob Lilja och in bakom Justin Pogge.
2-0 kom fyra minuter senare, i power play. Ett mål som godkändes först efter videobedömning.
Christopher Bengtsson, målskytt i lördagens premiär, styrde påpassligt in reduceringspucken efter knappa nio minuter och Rögle fick viktig energi.

Gapet mellan backar och forwards var för stort vilket tillät hemmalaget att ohindrat ta fart genom mittzon men det blev inte fler mål i perioden.
Hemmalaget fortsatte att dominera matchen i andra, man fick till långa anfall och skaffade sig ett övertag. Men Justin Pogge höll tätt tills knappt fyra minuter återstod av perioden. Han var chanslös på Jacob Josefssons snabba skott precis under ribban.

Uppförsbacken var brant för Rögle inför tredje och matchuret tickade iväg alldeles för snabbt för Rögles del.
Med drygt åtta minuter kvar väcktes hoppet om poäng. Rögles första powerplay utnyttjades på bästa sätt när Craig Schira reducerade till 2-3. Men glädjen blev kortvarig, hemmalaget fick powerplay och Emil Bemström gjorde 4-2.
Rögle fick en ny chans i powerplay, tog ut Pogge och spelade 6 mot 4 men precis som i lördags var det hemmalaget som gjorde sitt femte mål i tom bur.

Rögle vänder nu hem för att ladda om inför lördagens hemmapremiär i Lindab Arena mot Brynäs.