Rögle höll undan - tillbaka på vinnarspåret
Publicerad: 2019-09-21
Efter match
Rögle är tillbaka på vinnarspåret efter att ha svarat för en uppoffrande kämpainsats bortemot. Linköping. Man vann med 3-2 efter ett spännande slutskede.

Både Rögle och Linköping blev nollade av sina motståndare i förra omgången och var såklart sugna på revansch.
Hemmalaget började bäst och tog ledningen efter drygt fem minuters spel. Ett skott som touchade en täckande Röglespelare och ställde debuterande målvakten Christoffer Rifalk. 20sekunder senare kunde ledningen ha utökats men då stoppade Rifalk en straff från Broc Little.
Rögle arbetade sig långsamt in i matchen. 1-1 kom efter åtta minuter, backen Éric Gélinas avlossade en kanon från blå som hemmamålvakten var chanslös på. Rögle tog också ledningen - åter var det ett skott från blå som låg bakom målet. Niklas Hansson sköt, returen låg bakom Jacob Johansson i hemmamålet och Taylor Matson kunde slå in den i tom bur.

Spelet såg bra ut med Rögleögon sett i andra periodens inledning. Skåningarna låg på hårt och störde hemmalaget och vann många puckar högt uppi banan.
Hemmalaget drog på sig två snabba utvisningar och i spel fem mot tre tog Rögle chansen att utöka ledningen. Éric Gélinas sköt och sköt - till sist kunde Dennis Everberg trycka in en retur till 3-1.

Hemmalaget reducerade direkt i tredje i powerplay och fick energi. Pressen mot Röglemålet ökade efterhand som tiden gick. Röglespelarna jobbade kopiöst och offrade sig helhjärtat - med minuten kvar tog hemmalaget ut målvakten. Men Rögle höll undan och tog tredje segern på fyra matcher.

Nästa match för Rögle är också på bortais, Örebro på torsdag innan man vänder hemåt för match i Catena Arena nästa lördag mot Leksand kl 15:15.