Inför nedsläpp: Rögle-Färjestad
Publicerad: 2021-10-16
Rögle jagar sin femte raka seger i SHL. För motståndet står Färjestad hemma i Catena Arena (15:15, C More)

Ett hårt kämpande Rögle lyckades i torsdags ta med sig tre poäng från Göteborg. Rögle besegrade Frölunda med 3-2 efter att Lucas Ekeståhl-Jonsson avgjort matchen sent i den tredje perioden. Flera spelare pratade om en karaktärsseger efter matchen, något som huvudtränare Cam Abbott höll med om.

– En viktig seger för laget, framför allt på sättet vi tog den på, säger Abbott.

Redan innan nedsläpp mot Frölunda saknade Rögle backen Ryan McKiernan och forwarden Mattias Sjögren. Under matchens gång tappade laget också backen Samuel Johannesson och centern Ted Brithén på grund av skador. Dessutom åkte Leon Bristedt på ett matchstraff.

Till eftermiddagens match kan Rögle få tillbaka ett par spelare, men det står också klart att McKiernan missar matchen.

– Vi får avvakta med honom ett par dagar, säger Rögles fysio Christopher Alvengrip.

Johannesson är tillgänglig för spel, medan besked om Sjögren och Brithén väntas komma efter lagets värmning i Catena Arena under matchdagen.

Rögle har inlett säsongen med att ta 17 poäng på de åtta första omgångarna i SHL. Färjestad har spelat nio matcher och tagit en poäng färre än Rögle. Senast åkte Färjestad på en 1-4-förlust mot Oskarshamn, en insats laget inte var särskilt nöjda med.

– Vi är spelförande och tar taktpinnen, sen får vi inte släppa in målet som vi gör i den första perioden. Vi skapar dock tillräckligt mycket för att leda matchen, sa Färjestads tränare Johan Pennerbron efter förra matchen.

LÄGET I LAGEN

Rögles skadeläge har ni fått summerat ovan. Beroende på vilka spelare som kommer till spel kan ett par juniorer finnas med i matchtruppen. På fredagens träning deltog Philip Granath, William Strömgren, Oscar Johnsson, Oskar Hassel och Kalle Bartholsson. Rögles laguppställnig släpps som vanligt cirka 60 minuter innan nedsläpp.

Färjestad saknade Michael Lindqvist i matchen mot Oskarshamn.

GRÖNT & VITT GAMEDAY

Kommer efter Rögles morgonvärmning.

SIFFRORNA

3,13 - Rögles målsnitt per match så här långt. Det är sjätte bäst i SHL

20 - Rögle powerplay-procent just nu, en siffra som är nionde bäst i ligan

2 - Ludvig Larssons målsvit i SHL just nu.

8 - Joakim Nygård och Linus Johanssons poängtotalt i SHL, vilket är bäst i Färjestad

INFORMATION TILL DIG SOM BESÖKER CATENA ARENA

• Grindarna öppnar 90 minuter innan matchstart.

• Arenarestaurangen öppnar 2 timmar innan matchstart

• Sportbarenöppnar 2 timmar innan matchstart.

• Midembaren öppnar 1 timme innan matchstart.

• Det finns begränsat med parkeringsplatser på grund av ombyggnationen. Därför ber vi våra supportrar att lämna bilen hemma om möjligt. Det går att åka buss med Skånetrafiken till arenan med ditt säsongskort. Parkering går endast att betala med swish eller med kort inne i arenan.

• Förutom restaurangen och barerna går det att köpa hamburgare och calzone i någon av våra kiosker.

• Rögleshopen har fått en ny plats i arenan. Denna hittar du numera en trappa upp mot ståplatsläktaren på samma sida som entrén.

Peter Ekholm