"Känslan är att de gick några extra miles för att få mig"
Publicerad: 2018-04-13
A-lag
Två år i rad har han fått fira som mästare vid säsongsslutet. Först i Danmark och i år i Norge. Nu drar Kodie Curran vidare till Sverige och SHL. Med målet att hjälpa Rögle bli framgångsrika framåt nästa vår.

– Jag har haft två bra år i Europa redan och haft tur att hamna i lag och organisationer som gett mig mycket förtroende. Jag ser fram emot att komma till Rögle och hjälpa till att nå slutspelet här, säger Kodie efter att det blivit officiellt att hans nästa klubbadress blir Rögle.

Den 28-årige försvararen från Calgary har i vinter dominerat stort i den norska ligan. Han har öst in poäng och lett sitt Storhamar till mästerskapstiteln i suverän stil.
Lagkapten Curran svarade för 28 poäng på 13 matcher i slutspelet (!) och har varit ett attraktivt namn för flera föreningar.
– Jag har fått ett stort förtroende i Storhamar och växt med det. Vi har haft ett bra power play som blev riktigt hett och jag fick bra utdelning. Det har varit ett riktigt roligt år, säger han.

Rögles sportchef Chris Abbott har haft koll på Curran under en längre tid och sett honom live i Norge. Dessutom bjöd han ner backen till Ängelholm i februari för att bekanta sig med klubben och staden.
– Jag fick se en match hemma mot Frölunda och det var en grym upplevelse. Jag fick en bra känsla för både fans och byggnaden. Fansen var otroliga och jag ser fram emot att ha Lindab som min hemmaarena.
Besöket spelade stor roll för hans beslut att skriva på för Rögle:
– Chris och Cam Abbott har gjort många bra saker redan och tagit stora steg i rätt riktning. Jag uppskattade att de tog sig tid att bjuda ner mig och träffa mig. Det känns som att de gick några extra miles för att få mig och det har varit betydelsefullt i mitt beslut.

Kodie Curran beskrivs som en offensiv och skridskostark back. Han är välväxt och gillar att spela fysiskt.
– Det är alltid svårt när någon vill att jag ska beskriva mig själv. Men det stämmer nog. Jag har också alltid varit bra på att anpassa mig till dit jag kommer.
Kodie blev proffs ganska sent, först efter att ha avslutat fem års universitetsstudier:
– Man kan väl kalla mig för en "late bloomer". Samtidigt tycker jag det är viktigt att skaffa sig en bra plattform att stå på inför livet. En bra utbildning är en bra trygghet.

Förutom kontakterna med Abbotts och besöket i februari så vet han inte så mycket om Rögle BK.
– Jag har gjort en del research och samlat på mig lite info. Jag ser fram emot nästa säsong, jag förstår att det kommer att bli en del nya ansikten. Tillsammans med den kärna som finns kvar från förra säsongen som avslutade så bra så tycker jag att det ser riktigt intressant ut.

För tio år sedan kom bröderna Chris och Cam Abbott till Rögle efter ett år i norska ligan. Många kommer såklart hoppas på samma fina utveckling för den nye Röglebacken. – Ha, ha. Ja, inte mig emot. De har haft en grym karriär i Sverige och kan jag nå hälften av deras framgång så är det bra. Jag är oerhört tacksam att de vill ha mig och att jag får jobba med dem.
– Jag har skrivit på för två år och hoppas kunna kalla Ängelholm och Rögle för mitt hem framöver.

Kodie Curran är kvar i Norge i några dagar till, mästerskapet ska firas på ett värdigt sätt.
– Sen bär det av till Portugal i några dagar till en kompis för att spela golf innan hemresan till Kanada och en sommar hemma innan jag kommer tillbaka för nästa säsong.
När han hör att Rögle endast nått slutspel i högsta serien en gång i klubbens historia så blir hans omedelbara reaktion:
– Okej, men då är det väl dags att ändra på det.