Pogge: "Ser fram emot att vara på samma sida som Bibics"
Publicerad: 2017-09-26
A-lag
Han älskar Sverige, hatar att förlora och ser fram emot att träffa gamle lagkamraten Kruse och vara på samma sida som bröderna Bibic. Det berättar nye Röglemålvakten Justin Pogge i den här intervjun.

Med finske målvakten Ville Kolppanen borta på obestämd tid bestämde sig Rögleledningen att agera. På tisdagen blev det officiellt att rutinerade kanadensiske målvakten Justin Pogge, 31, är klar för klubben och ansluter så fort det är möjligt.
– Jag ser verkligen fram emot att få komma tillbaka till Sverige och spela hockey där igen. Både jag och min fru har trivts riktigt bra i Sverige under de år jag spelat där och jag gillar den svenska ligan. Jag har varit framgångsrik där tidigare och gillar att få chansen i SHL igen, säger en glad Justin Pogge när vi får tag i honom.

Han är kanadensare men bor numera i Kalifornien strax utanför Los Angeles på USA:s västkust. Det är tidig morgon lokal tid för Justin när vi pratar men han sitter redan på en träningscykel och kör dagens första träningspass.
– Det gäller att hålla igång och vara i form. Jag är redo och sugen att komma över och sätta igång att arbeta. Vi har packat väskorna redan, även barnvagnen. Vi ska bli föräldrar för första gången i januari, säger han.
– Det är såklart tråkigt med den olyckliga skadan som drabbade er målvakt men jag är oerhört tacksam att Rögle kontaktade mig och jag fick chansen, fortsätter han.

Justin Pogge växte upp mitt i Kanada och var en mycket lovande målvakt. Han spelade både UVM (18 år) och JVM för Kanada och draftades i tredje rundan av Toronto Maple Leafs. Efter sex säsonger som proffs i Nordamerika i NHL och AHL drog han vidare till Europa.
Efter ett år i italienska ligan blev det Sverige och Karlskoga i allsvenskan. Där bildade han målvaktspar med en ung Emil Kruse. Nu återförenas de i Rögle.
– Emil var en stor talang då och en toppenkille. Det ska bli spännande att se hur han utvecklats, säger Justin.

Ett starkt år i Krlskoga innebar SHL-kontrakt med Färjestad. Två säsonger spelade han där innan det blev KHL och Slovan Bratislava förra säsongen.
– KHL är speciellt, det är en annan typ av hockey och resorna är brutala. Jag föredrar svenska ligan, det är mycket talangfulla spelare och en kul liga att spela i. Att jag varit framgångsrik i Sverige gör ju inte saken sämre, säger han.
Han känner väl till sin nya hemmaarena, Lindab Arena, efter att ha varit bortalag vid flera tillfällen:
– Som bortalag är det en svår rink att spela i. Högljudda fans och en tight och trevlig arena. Precis lagom stor. Jag ser fram emot att ha den som hemmarink och ha fansen i ryggen.

Han är medveten om Rögles tunga start men Justin kommer in med självförtroende och tro:
– Tre matcher gör ingen säsong. Det är ingen kul start men det är gott om tid för att vända. Det finns mycket talang i laget.
Vad kommer du att bidra med?
– Först av allt så är jag en grym tävlingsmänniska, hatar att förlora. Attityd och rutin har jag med mig. Jag har hört att några tränare kallar mig för "old school"-målvakt vad det nu innebär men jag gillar att använda klubban. Ende Röglespelaren han spelat med är Emil Kruse men han känner till många av sina nya lagkamrater:
– Jag ser fram emot att vara på samma sida som Bibic-bröderna, säger han och skrattar.