Rögles chansning gick inte - nu väntar HV71
Publicerad: 2019-03-14
Match
Rögle föll i avslutningen hemma mot Skellefteå med 2-3 och slutade nia. Nu väntar HV71 i åttondelsfinaler med start i Jönköping på lördag och retur hemma här på måndag.

Rögle hade inte möjlighet att gå direkt till kvartsfinal men en seger i avslutningen hemma mot Skellefteå skulle kunna ge hemmalaget en åttonde plats och hemmaplansfördel i åttondelsfinalerna.

Rögle öppnade den här matchen riktigt bra och 1-0-målet av Taylor Matson (bra förspel av Zaar och Elvenes) efter knappa nio minuter var riktigt välförtjänt.
Det blev inte mer mål i första men det var bra spel och högt tempo.
I andra utökade Rögle till 2-0 mitt i perioden. Målskytt backen Éric Gélinas som i powerplay sköt ett skott som Skellefteås målvakt Gustaf Lindvall var skymd på. Érics första mål i Rögledressen. Gästerna reducerade med drygt två minuter kvar av perioden och det stod sig perioden ut.

Skellefteå var i pausen utanför topp 6 och behövde gå på offensiven i tredje. Knappt sex minuter in på tredje kvitterade gästerna i powerplay.
Rögles match låg förer de andra konkurrenterna och med knappt två minuter kvar tog Rögle ut målvakten för att jaga en trepoängare som man behövde för att gå om HV i tasbellen om HV skulle tappa sin ledning. Istället gjorde Bud Holloway 3-2 i tom bur och Rögle slutade nia.
Rögle börjar nu åttonderlsfinalspelet borta mot >HV71 på lördag och retur hemma på måndag.