Kolppanen upprörd även efter slutsignalen
Publicerad: 2018-02-10
Efter match
Det blev inte en fjärde raka seger för Rögle. I en intensiv drabbning kunde gästande Frölunda vinna med 4-3, det matchvinnande målet var den stora snackisen efteråt då Röglemålvakten Ville Kolppanen blev påkörd bakom egna målet precis före målet.

Rögle fick annars en smakstart på matchen och drygt fem minuter in i matchen var ställningen 2-0 efter att båda målen gjorts av nye kelgrisen Olle Liss.
Innan första perioden var över hade göteborgarna dock hämtat upp till 2-2 och tidigt i andra perioden gjorde laget 2-3.

Drygt halvvägs in i perioden kom så den omdiskuterade situationen. Rögles målvakt Ville Kolppanen åkte bakom förlängda mållinjen för ta hand om en puck då han kolliderade med Frölundaspelaren Simon Hjalmarsson.
Medan Kolppanen låg på isen kunde Frölunda göra 2-4 i öppet mål. Efter matchen är Ville Kolppanen fortfarande upprörd över händelsen.
– Jag spelar undan pucken och känner sen att spelaren träffar mitt ben och jag faller. För mig är det självklart att han borde bli utvisad och att målet borde underkännas. När jag ber domaren om en förklaring säger han bara "shit happens" och inget mer, säger en väldigt upprörd och frustrerad Kolppanen efter matchen och fortsätter:
– Då tappade jag fattningen och lite senare åkte jag ut två minuter för osportsligt uppträdande på grund av att jag inte hade släppt det ännu.

Situationen blev ganska avgörande för matchens utgång då målet blev "game winning goal" för Frölunda.
– Poängen är så viktiga för oss nu och jag bryr mig så klart över hur det går för laget. Vi är ett av de bästa lagen i ligan just nu och det känns väldigt tråkigt att det målet blev så avgörande, suckar Kolppanen.

I övrigt tyckte Ville Kolppanen att hans Rögle gjorde en bra match och de förtjänade inte att förlora den. – Vi fick en jättebra start och tryckte på hårt de första tio minuterna. Sen hade vi en svagare avslutning på perioden och fick en riktig "black out" i samband med deras 2-2-mål. Resten av matchen tycker jag att vi är bättre än dem och det är deras målvakt som räddar dem. Han gjorde en fantastisk match och hade också lite flyt, säger Kolppanen.

Nu väntar ett två veckor långt OS-uppehåll och Ville Kolppanen vet vad den matchfria tiden ska fördrivas med.
– Nu ska jag och Justin (Pogge) jobba hårt och träna på det vi kan förbättra. På så vis kommer vi att vara så bra förberedda vi kan inför den viktiga serieavslutningen, avslutar han innan han går tillbaka till omklädningsrummet:
– Jag får sätta mig i bastun och försöka att lugna ner mig lite, säger han och bjuder ändå på ett litet leende.

Patric Andersson