Förlust mot effektivt Skellefteå
Publicerad: 2018-09-15
SHL
Rögle fick vända hem från premiären i Skellefteå utan poäng. Ett effektivt och offervilligt hemmalag vann matchen på lördagskvällen med 5-1.

Det blev en tempofylld och intensiv premiärmatch i Skellefteå.
Rögle hade en hel del puck men det var hemmalaget som visade effektivitet när man fick chansen.
Rögle vann skotten med hela 11-4 i första perioden - men hemmalaget gjorde målen.
Efter drygt fem minuter gjorde Filip Berglund 1-0 sedan han lämnats omarkerad vid bortre tekningscirkeln. Drygt tre minuter senare sköt hemmalagets store profil Joakim Lindström 2-0 från sin favoritposition i höger tekningscirkel i power play.
De båda målen var hemmalagets första skott på mål och en mardrömsstart för Justin Pogge i Rögles mål.
Även om Rögle var skottvilligast så visade hemmalaget stor offervilja och stod i vägen för minst lika många Rögleavslut.

Rögle fick precis den start man behövde i andra då Christopher Bengtsson stötte in reduceringen från nära håll efter 1:41, fint framspelad av Olle Liss.
På bortastå vädrade en stor skara Röglesupportrar, bland annat de som bilat upp till matchen, morgonluft.
Rögle hade bra lägen att kvittera men fick inte ordning på avsluten. Istället gjorde Mathis Olimb 3-1 i power play.
Justin Pogge kom in i matchen i andra perioden och svarade för en rad fina räddningar - bland annat stoppade han två frilägen från Joakim Lindström.

I tredje behövde Rögle få in en reduceringspuck snabbt för att få nerv i matchen. Men man hade svårt att komma fram och skapa något mot ett väl samlat och offervilligt hemmaförsvar.
Hemmalaget var dessutom effektivt när chansen kom. Oscar Möller fick en gratischans och sköt 4-1 efter knappt halva perioden och därmed blev uppförsbacken för stor.
I ett sista desperat försök tog Rögle ut målvakten i samband med en hemmautvisning och spelade 6 mot 4 men då passade Skellefteå på att sätta 5-1 i tom bur vilket också blev slutresultatet.