Rögle värvar back från KHL
Publicerad: 2016-07-09

Den offensivt skicklige backen Cade Fairchild är klar för Rögle BK. Den 27-årige amerikanske försvararen som närmast kommer från ryska KHL har skrivit på ett tvåårskontrakt med Rögle.

- Han är precis den typen av försvarare vi letat efter, säger Rögles sportchef Anders ”Masken” Carlsson.

Jakten på en back med bra offensiva egenskaper har pågått länge. Borta i Sibirien i Ryssland fick Rögles sportchef Anders ”Masken” Carlsson napp.

Från ryska KHL-laget Metallurg Novokuznetsk hämtar Rögle nästa nyförvärv inför säsongen 2016/17: amerikanske försvararen Cade Fairchild.

- Jag är jätteglad att vi fått Cades signatur på ett kontrakt. Han är precis den backtyp vi sökt efter och det har varit hård konkurrens om honom. Flera topplag har velat ha honom men han valde oss, säger sportchef Carlsson i en kommentar.

I Rögle kommer Cade att återförenas med en av sina allra bästa vänner, centern Jack Connolly. Det är en av anledningarna till att Cade valde Rögle.

- Jack är en av mina äldsta vänner, vi har växt upp tillsammans i Duluth i Minnesota och spelade ihop från vi var 9 år gamla till 15 års ålder. Jag har pratat mycket med Jack innan beslutet. Han har berättat om klubben, laget, staden och inte minst de fantastiska fansen, säger Cade Fairchild som även spelat tre år ihop med Taylor Matson i University of Minnesota.

- De har berättat många bra saker. Jag ser fram emot att få vara med på den häftiga resa som laget och klubben precis inlett. Jag gillar det jag har hört och tror jag kan hjälpa till, fortsätter Cade.

Cade Fairchild är född 1989 och tillhörde de största amerikanska talangerna som juniorspelare. Han har spelat VM för USA i U17, U18 och J20 och var med och vann U18-VM för tio år sedan.

Efter college blev Cade proffs, först tre år i Nordamerika och nu senast två säsonger i ryska KHL.

- Jag har sett Cade spela flera gånger. Det är en bra offensiv back. En bra skridskoåkare, och passningsspelare. Han kan flytta puck och van att ta ansvar. Han har ett stort offensivt register men fick inte riktigt den rollen i KHL, säger sportchef Anders Carlsson.

Värvningen av Fairchild har dragit ut på tiden.

- Den här backen är en viktig pusselbit i vårt lagbygge och jag har verkligen velat ha Fairchild som känns som helt rätt spelare för oss. Vi har varit överens muntligt en tid men det är först när kontraktet är påskrivet som något är helt klart, menar ”Masken”.

Cade Fairchild har skrivit på ett tvåårskontrakt och väntas ansluta till laget innan isträningen börjar den 8 augusti.