Röglekvintett i Tre Kronor-trupp
Publicerad: 2019-03-25
Nyhet
Fem spelare från Rögle BK finns med i förbundskapten Rikard Grönborgs trupp till de VM-förberedande landskamperna i Ungern och Slovakien nästa vecka. De fem uttagna i Tre Kronor är hela förstakedjan med Ted Brithén, Leon Bristedt och Daniel Zaar samt Lucas Elvenes och Linus Sandin.

Den 10 maj inleds årets hockey-VM där Sverige ska försvara VM-guldet. Innan dess ska landslaget förbereda sig med under ett antal veckor med träningar och landskamper. VM-förberedelserna inleds nästa vecka då man möter Slovakien torsdag den 4 april och Ungern dagen efter.
På måndagen presenterade förbundskapten Rikard Grönborg truppen och fem Rögleanfallare finns med.
Bland annat då Rögles succékedja den här säsongen med Brithén, Zaar och Bristedt, som stod för 113 poäng tillsammans.
– Jag visste det fanns en möjlighet att bli uttagen och jag blev jätteglad när beskedet kom. Det är något man drömt om sen man var liten att få spela i Tre Kronor. Jag hade hellre fortsatt lite längre på säsongen med Rögle men det ska bli kul att få testa på den internationella scenen, säger Leon.

Bristedt, Linus och Lucas Elvenes är debutanter:
– Det var Johan Garpenlöv (assisterande förbundskaptenen) som ringde mig och berättade att jag var uttagen. Jag blev lite chockad först men också jätteglad. Det är en ära att få ta på mig Tre Kronor-tröjan. Sen får vi se hur länge man får vara med men skoj att så många lagkamrater också får möjligheten, det är de väl värda, säger Lucas.
– Att vi är fem från Rögle visar att vi gjort bra ifrån oss under säsongen och att vi har något riktigt bra på gång i föreningen, menar Leon.
Landslaget samlas i början av nästa vecka och de uttagna håller under tiden i gång på egen hand.