Revanschsuget Rögle till Linköping
Publicerad: 2019-09-20
Inför match
Det är täta turer i SHL - redan i morgon är det ny match för Rögle. Efter den snöpliga 0-1-förlusten hemma mot Oskarshamn på torsdagskvällen så reser ett revanschsuget lag till Östergötland i morgon bitti.

– Ja, det är bara upp på hästen igen. Det var kanske lite väl klyschigt men det är ju vad det handlar om. Vi har gjort två bra matcher tidigare så vi vet vad som krävs och behövs, säger lagkapten Mattias Sjögren efter fredagens värmning.
Dagen efter Oskarshamnsmatchen var analysen över egna insatsen ganska samstämmig i Röglelägret: lite sämre intensitet och att matchplanen inte följdes av alla är två återkommande förklaringar.
– Vi kom till matchen efter två rejäla urladdningar och vår intensitet var lite lägre än tidigare. Men jag tycker att vi skapade tillräckligt med chanser för att göra två mål vilket hade räckt till seger. Mot slutet hade vi satt oss i en situation där vi tvingades jaga och det lyckades vi inte med. Vi får lära oss något av det och gå vidare, säger Mattias Sjögren.

Även om Mattias inte spelade några matcher under börejan av förra säsongen kan han ändå jämföra med i år. Och han tycker att årets upplaga är längre fram och bättre.
– Hela gruppen känns mer ödmjuk och allt är mycket tydligare. Jag tycker det sett bra ut under större delen av försäsongen och för oss gäller det bara att ladda omm till i morgon.
– Vi kommer att möta ett hungrigt hemmalag och det gäller för oss att vara med från start.

Tränare Cam Abbott har en liknande analys vad gäller lagets insats på torsdagskvällen:
– Det var en sådan kväll där en del spelare inte var vän med pucken och kämpade med sig själva. Sådana kvällar kommer för alla, då är det viktigt att ha självinsikt nog att gå in och spela väldigt enkelt och försöka komma in så gott det går i matchen. Nu försökte man istället för mycket, gjorde saker på egen hand och det blir sällan bra, säger Cam.
– Vi skapade en hel del, jag vill inte förringa Oskarshamn eller deras målvakt som gjorde det bra. Men vi behöver vara hetare framför målet och göra det svårare för deras försvar.
Rögle möter Linköping på lördag eftermiddag kl 15:15. Laget åker upp lördag morgon. Laget meddelas under lördagen men Daniel Zaar vilade från dagens isträning och det är oklart med hans medverkan i lördagens match.