Efterlängtad trepoängare för Rögle
Publicerad: 2017-02-15
Match
Inte sedan 10 december hade Rögle tagit en trepoängare. Under onsdagskvällen var det äntligen dags igen då Karlskrona besegrades med 4-1 inför 3.227 jublande åskådare i Lindab Arena.

Det blev seger i overtime mot Djurgården på Hovet sista matchen innan landslagsuppehållet. När SHL startade om igen för Rögles del efter elva matchfria dagar, tog Rögle en ny seger, en trepoängare mot SHL:s överraskningslag Karlskrona som gästade Lindab Arena.
Rögle inledde piggast och fick också chansen i powerplay tidigt i matchen. Efterhand arbetade sig dock Karlskrona in i matchen och jämnade ut spelet något. De båda målvakterna Anders Lindbäck och Johan Holmqvist spelade emellertid stabilt.
Under periodens andra halva var Rögle det något spelförande laget men även gästerna tilläts att sticka upp en del. Fast målen uteblev och lagen gick till den första periodpausen med ställningen 0-0.
Den andra perioden var inte mer än 46 sekunder gammal då Karlskrona gjorde matchens första mål. I en flygande kontring satte Joel Kellman pucken bakom Anders Lindbäck vackert framspelad av kedjekamraterna Marcus Paulsson och Alexander Bergström.
Tuff start för Rögle i andra perioden och Karlskrona tog över matchen mer och mer stärkta av målet. Rögle tog time out och tränaren Anders Eldebrink försökte få igång laget.
En viss uppryckning kunde sen skönjas men man hade svårt att tränga igenom gästernas försvarsmur för att kunna skapa de där riktigt heta målchanserna.
Kvitteringen skulle dock komma och det var inte helt oväntat ett skott från blålinjen resulterade. Cade Fairchild hittade rätt med ett slagskott i Holmqvists plockhandskryss med drygt fem minuter kvar av perioden och gjorde därmed sitt fjärde mål för säsongen. Några större chanser skapade inte något av lagen efter 1-1-målet och resultatet stod perioden ut.
Redan efter en minuts spel i den tredje perioden hade Bryan Lerg en jättechans efter vackert kombinationsspel, men pucken ville inte in. Fast det ville den bara minuten senare då backen Jesper Williamsson tryckte in pucken från nära håll efter starkt förarbete av Simon Ryfors.
2-1 till Rögle och Williamsson spräckte därmed säsongens målnolla.
Rögle fick luft under vingarna av sitt ledningsmål och av bara farten skapade laget en handfull klara målchanser. 3-1 skulle också komma då tyske Felix Schütz hittade rätt på ett direktskott i powerplay. Cade Fairchild och Jack Connolly stod för ett vackert förarbete.
Rögle fortsatte att hålla spelet uppe och Karlskrona hade svårt i jakten på reducering och kvittering. Fast på slutet tog man ut målvakten för att försöka närma sig i målprotokollet. Då ökade istället Rögle på till 4-1 genom mål i tom kasse av Daniel Sylvander och lagets första trepoängare på över två månader var ett faktum.

Patric Andersson