Siffrorna som visar på juniorernas utveckling
Publicerad: 2019-04-02
J20
Att träna ett J20-lag i en elitklubb är en intressant utmaning. Samtidigt som utveckling är högsta prioritet så är resultaten också viktiga. Uttåget i SM-slutspelets åttondelsfinal var en besvikelse – samtidigt som annan statistik visar på en imponerande individuell utveckling i Rögles J20-grupp.

– Vi är lite kluvna vad gäller vår säsong. Resultatmässigt hade vi hoppats på lite mer samtidigt som vi tycker att både gruppen och spelarna individuellt har tagit stora kliv i sin utveckling. Det primära för oss är att utveckla och utbilda spelare som kan slussas vidare till vårt A-lag. Samtidigt så är alla hos oss tävlingsmänniskor och vill vinna, säger J20-tränaren Jonas Elofsson som tillsammans med Tyler Bilton varit tränare i vinter.
Det är drygt en vecka sedan som tävlingssäsongen tog slut för Rögles J20. Man åkte ut i två raka matcher i SM-slutspelets åttondelsfinal mot Örebro. Även om slutspel var ett av säsongens stora mål som man nådde till så var vägen dit och sättet man åkte ut på en besvikelse.
– Ja, vi är missnöjda över hur vårt spel varit, det har varit lite för mycket upp och ner. Vi har inte lyckats hitta stabiliteten och där får vi i ledarstaben ta oss en fundera på hur vi kan göra för att hjälpa våra spelare bättre i framtiden, säger Jonas självkritiskt.

Laget inledde säsongen mycket lovande men hamnade sen i en svacka och missade en plats i Topp 10. Laget tog sig till slutspelet ändå efter att ha slutat topp 6 i fortsättningsserien. Även här blandades perioder med bra spel med ojämnare insatser. I åttondelen mot Örebro blev det förlust i två raka matcher:
– Vi är besvikna över insatsen i slutspelsmatcherna, jag tycker inte vi var tillräckligt desperata i de här vinna-försvinna-matcherna.

Däremot finns det annan statistik som är glädjande. Totalt har åtta spelare i J20-truppen varit uttagna i olika landslag: Kevin Wennström och Jakob Bondesson i U19, Calle Clang (U17), Balint Horvath (Ungern), Artemi Aleksandrov (Estland) samt slovakiska trion Martin Vitalos, Michal Mrazik och Sebastian Cederle.
Två av spelarna, Wennström och Bondesson passerade under säsongen 100 minuters speltid i SHL och har skrivit rookiekontrakt med A-laget. Ytterligare tre J20-spelare har spelat i SHL i vinter och totalt åtta från Elofsson/Biltons trupp har bytt om till SHL-matcher.
– Dessutom har ännu fler tränat med A-laget, enstaka gång eller under längre perioder. Jag tror att totalt handlar det om 16 spelare som tränat med seniorerna. Det är kul, det sporrar övriga i gruppen och visar att det finns en väg upp till A-laget.

Den gångna säsongen håller som bäst på att summeras, tester och individuella samtal ska genomföras innan spelarna får ledigt påskveckan innan nästa säsong drar igång den 23 april. Jonas och Tyler fortsätter som tränare – men truppen kommer att se annorlunda ut då sistaårsjuniorerna försvinner och de äldsta J18-spelarna (födda 01) flyttas upp.
– Vi hade bara fyra spelare födda 99 i vinter och spelade med ett riktigt ungt lag under större delen av säsongen. Så de flesta som kommer upp är redan bekanta. Jag tycker det ser intressant ut, det viktiga är att vi får ihop en bra kärna med starka karaktärer som kan hjälpa till att driva gruppen varje dag, säger Jonas.
– Det här var första året för mig i den här rollen och jag har lärt mig mycket. Jag vill också utvecklas, avslutar Jonas.