Lerg: "Starten blir viktig mot Örebro"
Publicerad: 2018-01-19
Inför match
Dagen efter den viktiga segern över Mora vändes fokus mot en ny match av play off-karaktär: Örebro borta på lördag kväll.

– En ny härlig utmaning väntar. Alla matcher är viktiga men det är klart att det kittlar extra att möta lag som du är nära i tabellen och vill passera, säger Rögles målkung Bryan Lerg.
Rögle tränade på fredagen innan man packade trunkarna, lastade bussen och åkte efter lunch norrut till Örebro för bästa möjliga uppladdning inför matchen i Behrn Arena på lördag kväll.
Mycket tack vare fem raka hemmasegrar har Rögle lyft två pinnhål i tabellen och närmsta lag ovanför är just Örebro, fem poäng före.
Anfallaren Taylor Matson, som skadades och utgick i första perioden mot Mora, missar matchen. Han har en överkroppsskada och behöver närmare undersökningar innan man vet hur allvarlig skadan är.
Edwin Hedberg klev av träningen i förtid men är med på bussen upp till Örebro.

Hemma har Rögle en suverän svit den senaste tiden, borta har laget tagit poäng i tre av de fem senaste matcherna utanför Lindab Arena varav en fullpoängare.
– Förutom matchen i Karlstad så har vi lyft oss spelmässigt även på bortais och haft chans till mer poäng i flera av matcherna. Spelar vi som vi gör hemma så är vi kapabla att slå vilket lag som helst även borta, menar Bryan Lerg.
Vad är det som saknas på bortais då?
– Vår publik, säger Bryan med ett leende och fortsätter:
– Publiken i Lindab Arena är grym och ger oss extra energi. Vad vi behöver göra är att ha samma fokus och inställning borta, ha mer tålamod och hålla oss till vår game plan.

Matchen i Örebro på lördag kväll har lite play off-karaktär över sig.
– Ja, det är bara att titta i tabellen. Vi behöver mer poäng och det är mycket kvar av säsongen. Vi tar match för match och jag hoppas vi kan ta en seger i morgon. De är hemmastarka, precis som vi, och jag tror starten blir viktig, säger Bryan.
Bryan, som gjort 14 mål hittills, bildade kedja med Stephen Perfetto och Linus Sandin under stora delar av matchen mot Mora - en kedja som skapade en hel del. Och av döma av dagens träning får de fortsatt förtroende.
– Det kändes bra, vi skapade mycket och höll uppe spelet, säger Bryan.
– Jag känner mig i bra form, klart jag vill göra mål i varje match men det sker inte. Det viktiga är att skjuta mycket och komma till chanser.

Rögle tränar i Örebro i morgon på förmiddagen och därefter tas laget ut. Daniel Sylwander, som satt på läktaren i går, är med i truppen istället för Taylor Matson. Annars är det samma spelare som är uttagna.