Viktig derbyseger för J18
Publicerad: 2017-11-19
J18/J20
Rögle J18 tog en viktig seger i derbyt hemma mot Malmö. Man vann med 5-2 och tog tre viktiga poäng i streckstriden om en plats till allsvenskt spel efter jul. J20 föll däremot borta mot Södertälje

Kampen om en plats i Allsvenskan södra efter jul är stenhård i J18 Elit södra. J18 tog en viktig trepoängare hemma mot Malmö och knuffade ner Malmö under strecket.
– Det var ett derby som innehöll allt ett derby ska innehålla. Fint spel, fysiskt spel och mycket känslor. Och allra viktigast att Rögle vann, säger J18-tränaren Magnus Rahm.

Rögle startade bäst i matchen i Lindab Arena. Redan i andra bytet kunde Gustav Arvidsson (bilden) göra 1-0. Malmö kvitterade dock före pausvilan.
– Vi pratade om att bli rakare i vårt spel i paus. Något jag tycker vi lyckades med.
Rögle satte hårdare press på Malmös backar och det gav utdelning genom Adam Jernberg (styrning) och Karl Påhlsson (direktskott i power play) och en 3-1-ledning inför tredje.

I tredje tar Malmö över men Isak Ragnevad spelade stabilt i hemmamålet samtidigt som utespelarna gjorde många bra saker.
Samuel Johannesson ökade på till 4-1, Malmö reducerade efter att ha tagit ut målvakten men Gustav Arvidsson avgjorde definitivt med sitt andra mål och 5-2 för Rögle.
– Hela laget förtjänar beröm men ett extra plus till backarna som rakt igenom gör en riktigt bra match, säger Magnus.
Sex omgångar återstår och det blir en spännande slutspurt av serien.

J20 spelade i Södertälje på söndagen. Man lyckades inte upprepa lördagens seger i Växjö utan föll med 6-2. Rögle höll länge jämna steg rent målmässigt, det var bara ett 1-2-underläge efter nästan två och en halv period.
Men mitt i sista satte Södertälje tre raka mål inom loppet av en och en halv minut och matchen var över.
Rögles mål gjordes båda av Johan Zarwel.