Blekt Rögle föll mot Langnau
Publicerad: 2016-09-04

Trots en bra start och ledning blev det en klar förlust i sista matchen för Rögle i Schweiz. Ett blekt Rögle orkade inte distansen ut utan fick lämna Schweiz med en 6-2-förlust i bagaget.

Rögle avslutade årets försäsongsläger i Schweiz precis som i fjol med att möta NLA-laget Langnau.

Det var femte matchen på nio dagar för Röglespelarna som blivit kort med anfallare. Precis som i matchen i fredags mot Kloten hade man bara elva anfallare disponibla och en back fick vikariera, den här matchen Kevin Marshall.

Någon trötthet syntes inte inledningsvis, Rögle startade lovande med bra skridskoåkning och aggressiv forechecking. Ludvig Rensfeldt, Daniel Sylwander och Bryan Lerg hade alla bra chanser att ge Rögle ledningen de första minuterna.

Ledningsmålet kom också efter knappt åtta minuters spel. Dominik Granak sköt från blå och en skymd (bra jobb av Christopher Liljewall) hemmamålvakt hann inte reagera förrän pucken låg i nätmaskorna bakom honom.

Andra halvan av perioden förrycktes av utvisningar. Rögle drog på sig tre raka tvåminutare mitt i perioden, spelade tre mot fem vid två tillfällen, men höll målet fritt från påhälsning.

Rögle tvingades till ett målvaktsbyte i den perioden. Oscar Dansk fick ett skott på käken och fick utgå för att plåstras om. Lars Volden hoppade in och gjorde det bra när schweizarna tryckte på i power play.

Oscar var tillbaka i målet till andra perioden. En period som helt skiftade i karaktär, Langnau var hetare och tog över spelet. Rögle slarvade i passningsspelet och spelade fast sig i egen zon flera gånger vilket gav hemmaspelarna långa perioder i anfallszon.

Langnau kvitterade efter knappa sju minuter när Rögle var en man mer på banan. Rögle tappade puck i mittzon och en chanspuck från kanten letade sig in vid Dansks första stolprot.

2-1 gjorde Thomas Nüssli i power play efter 13 minuter.

Det blev ingen bättring i sista, Langnau rusade ifrån, gjorde fyra raka mål och gick upp till 6-1 efter bland annat ännu ett mål i box play.

Junioren Simon Ryfors, som ännu en gång visade att han vill vara med och kriga om en plats i laget, reducerade med drygt sex minuter kvar men mer blev det inte.

Förlusten var Rögles andra på försäsongen på sju träningsmatcher.

Två till återstår innan seriepreiären. På torsdag väntar SHL-konkurrenten Malmö i Lindab Arena kl 19 och därefter genrepar man mot Karlskrona i Helsingborg den 16 september.

CAMP PARTNERS: