Erik håller en jämnare nivå så här långt
Publicerad: 2019-09-28
Efter match
Han kom till Rögle inför förra säsongen från småländska HV71 men spelet lossnade aldrig riktigt för Erik Andersson. Den här säsongen ser det dock annorlunda ut och med sitt hårda jobb har han bidragit starkt till Rögles fina start på SHL.

Rögle är tillbaka i serieledning igen (dock en match mer spelad än tvåan Djurgården) efter seger 5-3 hemma mot Leksand. Laget hade fem olika målskyttar i matchen men en av dem var inte forwarden Erik Andersson. Nittorpssonen är väl inte känd som den store målskytten men han bidrar på annat vis. Den här säsongen har han så här långt svarat för starka arbetsinsatser i varje match och eftersom Rögle vill vara ett hårt arbetande lag har den kombinationen gjort honom till en av dem som i laget som bör nämnas så här långt.
– Det har verkligen känts bra hittils både för lagets del och för min egen. Tycker det känns som att min kedja har mycket struktur och tydliga roller. Då är det enkelt att spela, säger han och jämför sedan med hur han kände det för ca ett år sedan då han var ny i laget:
– Nu känner jag mig klart piggare än då och mer som en del av laget. Tycker vi spelar ett snabbt och rakt spel som passar mig samtidigt som jag också själv har höjt min nivå. Det är kul med hockey just nu.

Som bekant så är det ju inte bara Erik Andersson som har fått en bra start på SHL utan även hela laget. Poängen har trillat in betydligt mer frekvent än för ca ett år sen.
– Enda plumpen i protokollet är väl matchen mot Oskarshamn. Annars har det sett bra ut för det mesta och det är så här vi vill spela. Nu ska vi bara fortsätta att trycka på så här så blir det säkert kul i fortsättningen också, menar han.
Själva matchen mot Leksand var kanske inte Rögles bästa match för säsongen. Framförallt i slutet av första perioden fick Leksand Rögle lite dit man vill och Rögle låg också under efter 20 spelade minuter med 1-2.
– Det var lite för mycket böljande fram och tillbaka stundtals och det är inte så vi vill spela. Där gjorde Leksand det bra men vi lyckades ändå ta oss samman och till slut ta tre poäng vilket är starkt, summerar Erik matchen.

Erik har matchats mycket med Taylor Matson så här långt in i säsongen. De båda har haft olika centrar (Anton Bentgsson och Simon Ryfors) men det är inget som har hämmat spelet.
– Känns bra att spela med Taylor och Anton har jag spelat med en hel del i HV71 och då både i A-laget och i juniorlaget. Simon är en klok och stabil spelare som det också är enkelt att spela med, förklarar Erik och blickar också framåt mot torsdag då Luleå gästar Catena Arena:
– Då kommer det nog att bli en annan typ av match. Luleå är väldigt strukturerade och ett svårspelat lag. Fast vi ser fram emot den matchen, avslutar fromstarke Erik Andersson.

Patric Andersson